Začína sa to nasadením prilby a rukavíc. Usadia vás medzi štyri široké kolesá. Intuitívne uchopíte kormidlo, ktoré je presne na mieste, kde ste ho čakali. Na inštrukcie bezpečnosti a ovládania prikyvujete bez väčšej koncentrácie, zatiaľ čo oči úpenlivo sledujú tlačidlo štartéra. Pozornosť na chvíľu upúta posledné: „Tak to je všetko“. Nasleduje jemné vibrovanie a zápach spáleného benzínu práve naštartovaného motora. Palcom pravej ruky potlačíte regulátor plynu a skôr než sa spamätáte z prvého trhnutia, začne sa vaša adrenalínová jazda. Vitajte vo svete štvorkoliek!
Pre kúpu štvorkolky je najlepšie rozhodnúť sa na základe vlastných skúseností a pocitov z jazdy
Pôvodný zmysel dali štvorkolkám Japonci. Využívali ich najmä pri presune na odľahlé a málo dostupné miesta. Z toho pochádza aj všeobecný názov pre štvorkolky – ATV (all terrain vehicle), čiže vozidlo do každého terénu. Z historického pohľadu by však slovo štvorkolky mohlo znieť trochu zavádzajúco, pretože pri ich vzniku a nasledujúcich dvadsať rokov mali o koleso menej, boli vlastne trojkolkami.
O svetovú pozornosť okolo ATV sa zaslúžila najmä Honda. Tá si ako prvá uvedomila potenciál amerického trhu a jeho schopnosť akceptovať extravagantné dopravné novinky. Do USA teda smeroval prvý model štvorkolky s výstižným názvom US70, ktorý skrýval rok zhotovenia 1970, ako aj obsah motora. Hoci Japonci toto vozidlo predviedli ako športové náčinie vhodné pre nebojácnych ľudí s nedostatkom adrenalínu v žilách, trh zareagoval presne opačne. V Japonsku aj v USA sa ATV začali používať najmä ako úžitkové stroje. Rýchlo našli uplatnenie v poľnohospodárstve, poľovníctve, ale aj v záchranných oddieloch. Honda vystihla nastupujúci trend a začala pracovať na modifikáciách - od pneumatík až po zvýšenie obsahu motora. Málokto vtedy tušil, že tieto stroje začnú konkurovať aj traktorom.