Brilianty, zafíry, rubíny či smaragdy. Ich dobyvatelia, spracovatelia, predajcovia a napokon aj noví majitelia sa počítajú medzi vyššiu vrstvu. Vo svete i na Slovensku sa však obchoduje aj s lacnejšími polodrahými kameňmi. Dá sa aj na tomto biznise vôbec zbohatnúť?
Mineralóg Pavel Uher z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského tvrdí, že osobne pozná niekoľko ľudí, zväčša z Česka, ktorí na mineráloch dobre zarobili. „Ale celkom zaslúžene. Oni tie kamene totiž hľadali. Vybrali sa do sveta, presnorili kdejaký kút, investovali do toho svoje peniaze. A keď sa im nejaké vzácne minerály podarilo nájsť, výhodne ich speňažili na burze,“ zamýšľa sa nad príbehmi ľudí, ktorí využili svoje znalosti i dobrodružného ducha a dnes sa nemusia už zaoberať každodennou rutinnou prácou. Bez nej sa však väčšina brandže nezaobíde.
Nadšenci z geologických sfér síce často podnikajú túry aj po Slovensku, ale zbierajú skôr minerály a kúsky hornín. Nájsť tu nejaký „poriadny“ polodrahokam, to by bola skôr rarita. Zem je tu vraj už niekoľkokrát prekopaná. Predávať výrobky z takýchto kameňov znamená nakupovať ich ako polotovar prostredníctvom veľkoobchodov v Česku, Maďarsku, Rakúsku či na mineralogickom mníchovskom veľtrhu. Kamienky sa zväčša dovážajú z krajín Ázie, Afriky či Južnej Ameriky, ktoré sú v tomto smere oveľa obdarenejšie než Slovensko. A vôbec, tunajší biznis s polodrahokamami nie je žiadne podnikanie typu De Beers.