V nových autách je protiblokovacie zariadenie už predpísanou výbavou
Od prvého júla musia mať všetky nové autá na trhoch Európskej únie protiblokovacie brzdové zariadenie ABS. Toto nariadenie má aj pozitívny vplyv na ceny.
Povinné zavedenie systému ABS je výsledkom dlhodobého procesu, ktorým sa Európska komisia zaviazala znížiť počet usmrtených na cestách do roku 2010 na polovicu. Už od roku 2000 preto rokovala s Asociáciou európskych výrobcov áut ACEA o viacerých opatreniach, medzi inými aj o povinnej inštalácii systému ABS (Antiblock Braking System). K dohode sa pridali japonská asociácia JAMA a kórejský zväz výrobcov áut KAMA. Zaviazali sa, že od roku 2004 do únie budú dodávať výhradne vozidlá vybavené ABS. Po dvojročnom prechodnom období sa tento záväzok rozšíril aj na nových členov únie.
Niektorí v predstihu
Povinné zavedenie ABS do všetkých modelov áut prináša, samozrejme, diskusiu o cene. Vozidlá nižšej strednej triedy a všetky väčšie majú dnes už štandardne toto zariadenie, preto sa prípadné zdraženie bude dotýkať takmer výlučne malých automobilov kategórie mini a nižšej triedy. Teda skupiny, kde je nákupná cena mimoriadne citlivý faktor. Dnešná cena ABS ako príplatkového príslušenstva je od 15- do 35-tisíc korún, čo môže tvoriť na cene automobilov pod hranicou 300-tisíc korún až desaťpercentný nárast. Ale prieskum medzi najväčšími predajcami áut na Slovensku hovorí, že cenový dosah nebude až taký dramatický. Už dnes sú modely so sériovým vybavením ABS, ktoré sa stále zmestia pod hranicu 300-tisíc korún. Príkladom je Opel Corsa, Suzuki Ignis, Ford Fiesta a Volkswagen Fox. Všetci štyria výrobcovia zareagovali na dohodu o povinnom ABS s časovým predstihom a svoje vozidlá vybavili týmto zariadením už počas minulého roka.