Dnes významní slovenskí producenti športového oblečenia a doplnkov začínali kedysi podnikať v pivniciach a garážach
Čo majú spoločné polárnik Peter Valušiak, účastník vlaňajšej expedície Trans Antarctica, redaktor JOJ-ky na ceste okolo sveta za 80 dní Rasťo Ekkert a horolezec Jaro Dutka, ktorý sa pokúšal zdolať obávanú K2 v Himalájach? Okrem toho, že majú radi dobrodružstvo, všetkých obliekajú slovenskí výrobcovia outdoorového oblečenia. Prví dvaja mali na svojich cestách možnosť otestovať výrobky spoločnosti Trek Sport, tretieho odela firma Zajo.
Nie všetci ľudia, ktorí majú radi napríklad turistiku, sú pre ňu ochotní investovať aj do kvalitného oblečenia. Radi zaplatia za chatu, jedlo a dopravu, ale na dobré topánky dbajú menej. Po niekoľkohodinovej túre to však môžu trpko oľutovať. Iba ozajstní turistickí zanietenci alebo profesionáli vedia oceniť kvalitu oblečenia na voľný čas. „Ani top goretexová bunda vám nebude správne fungovať, keď si pod ňu oblečiete bavlnené tričko,“ vraví Ján Zaťko z bratislavskej firmy Alpinus.
Z pivnice na lídrov trhu
Firmu Trek Sport založil v roku 1990 horolezec Dezider Pusztay, keď začal šiť horolezecké batohy pre svojich kamarátov. „Značka začínala doslova v provizórnych podmienkach. Prvá dielňa vznikla v pivničnych priestoroch,“ spomína Martin Ondreáš, marketingový a produktový manažér spoločnosti Trek Sport Trade. Na začiatku deväťdesiatych rokov bola na slovenskom trhu s tovarom na hory pomerne veľká diera. Predávali sa iba vibramové topánky – popradky, spacie vaky a páperove bundy. Špecializovaný tovar sa dovážal zo Západu, ale niektoré súčasti výstroja, ako sú sedačky, batohy či odevy, sa šili podomácky na kolene. V obchode s turistickým tovarom zo začiatku išlo všetko cez osobné väzby. Zakladatelia firmy, zväčša aktívni horolezci, mali dobré kontakty na horskú komunitu, ale nechýbala im ani chuť robiť dobré a inovatívne veci. S nárastom odbytu pribúdali aj šičky a výroba sa rozšírila o spacie vaky. Postupne sa firma a značka Trek Sport vypracovala na najsilnejšieho slovenského producenta výrobkov pre outdoor a voľný čas. Na prelome milénia už firma dosahovala tržby na úrovni päťdesiatich miliónov korún a hospodárila v čiernych číslach.