Momentálne najľahší model nemá ani šesť kilogramov, ale stojí okolo osemstotisíc korún
Dve kolesá, kostra, reťaz a brzdy – to sú už vyše sto rokov prakticky nezmenené komponenty štandardného bicykla. Veď čo sa už len dá na ňom inovovať? Pohľad do katalógov špičkových výrobcov menej informovaných šokuje.
Priemerný horský bicykel súčasnosti má hmotnosť 12 až 15 kilogramov. Momentálne najľahší však už váži menej ako šesť kilogramov. Zato jeho cena siaha až do výšky okolo osemstotisíc korún. Čo sa skrýva za sumou, ktorá hravo stačí na lepšie auto? Sú to „vesmírne“ materiály – napríklad karbón, titán či odľahčený hliník, ale najmä inovácie konštruktérov.
Prvé bicykle nemali ložiská, ba ani pedále. Cyklista sa nohami odrážal od zeme. Drevené trecie plochy sa museli často mazať, napríklad masťou. Slanina preto patrila do vtedajšej povinnej výbavy cyklistu. Príchod pedálov pripevnených na os kolesa vyvolal menší šok v spoločnosti. Spojenie jedného malého a jedného veľkého kolesa je veľmi dobre známe z dobových fotografií. Nasadanie a vysadanie z tohto historického stroja však bolo pomerne komplikované a pády neboli vôbec príjemné. Konštrukciu bicyklov, ktoré sa podobajú tým dnešným, umožnilo až využitie reťaze koncom devätnásteho storočia. Odvtedy sa s bicyklami dlho nič prevratné nedialo.