Krásnych ciest je dosť, často však chýbajú služby popri nich
Na bicyklovanie treba len bicykel s výbavou a trasu. Bicykel, aj keď môže mať rôzne parametre, je stále viac-menej o šliapaní do pedálov. Ale trasa delí zážitky na príjemné a tie, čo sa dlho pamätajú ako stres.
Na západe Európy už dávno vedia, že cyklisti tvoria zaujímavú skupinu zákazníkov. Budovanie infraštruktúry a kvalitného zázemia okolo cyklistiky nemá však len čisto finančné dôvody. V prvom rade ide o filozofiu. V Holandsku sa nikto na ekonomické aspekty stavby cyklochodníkov nepýta. Tak ako majú autá cesty a chodci chodníky, cyklisti sa môžu cítiť pohodlne a bezpečne na tratiach venovaných práve im. Slovensko sa síce tvári ako ekonomicky zmýšľajúca krajina, ale od západných kolegov sa čo-to postupne iba priúča.
Po Slovensku trochu inak
Na území Slovenska je mnoho krásnych miest, ktoré treba poznať. Možno práve bicykel by mohol byť ideálnym prostriedkom na ich návštevu. Majitelia reštaurácií, správcovia parkov, obce a vyššie územné celky už začínajú chápať, že cyklistika nie je len o bicykli, prípadne o kúsku zjazdnej cesty. Cyklochodníky na Slovensku veselo pribúdajú, nielen vďaka nadšencom. Trasy rozličnej náročnosti vedú ku kultúrnym pamiatkam, prírodným zaujímavostiam, po ceste sú lokálne pohostinstvá, možnosti na ubytovanie. Stále ide skôr o prepájanie existujúcich bodov, ktoré sa však pomaly pripravujú aj na návštevu cyklistov. Najaktuálnejšie informácie majú cyklistické kluby. Svoje „teritóriá“ si poctivo preverujú, organizujú cyklistické zrazy a upravujú cyklochodníky. Navyše poskytnú veľa užitočných rád. Informácie o povrchu, dĺžke a prevýšení sú len základom. Každá trať má zadefinovanú nielen náročnosť, kultúrne a prírodné pozoruhodnosti či obyčajné krčmy, ale aj cyklistické servisy. S viacdňovými výletmi je to na Slovensku horšie. Ubytovacie zariadenia zväčša poskytnú úschovu bicyklov, no prípadné servisné dielce, špecializovanú stravu alebo služby, ako sú napríklad masáže, zatiaľ chýbajú.