Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Spať na vavrínoch sa nevypláca

Producentov jednorazových plienok posúvajú vpred nápady marketingových pracovníkov

Spoločnosť Kimberly-Clark sa rozhodla postaviť rivalovi Procter & Gamble v situácii, keď Pampers boli už celkom dominantnou značkou na trhu jednorazových plienok a slovo „pampersky“ sa stalo zľudoveným názvom pre tento druh produktov.

Jednorazové detské nohavičky možno právom považovať za jeden z najdôležitejších vynálezov 20. storočia, minimálne v oblasti spotrebného tovaru. Ako k nemu došlo? V roku 1956 sa istému Viktorovi Millsovi narodila vnučka. Novopečený dedko bol od nadšenia bez seba, ale na jeho radosť čoskoro padol tieň. Rodičia dávali často novorodenca do opatery starým rodičom a úmorný proces výmeny plienok ho začal deptať. Ibaže V. Mills bol vedúcim jedného z technických oddelení spoločnosti Procter & Gamble a šťastnou zhodou okolností práve jeho útvar dostal v tom čase za úlohu rozpracovať koncepciu využitia produkcie svojho podniku vyrábajúceho papier a celulózu. V. Mills nemusel veľmi dlho premýšľať a navrhol vedeniu, aby začali vyrábať v továrni detské plienky. Ako neskôr spomínal, vôbec mu vtedy neprišlo na um, že stojí pri zrode celkom nového odvetvia, ktorého ročný obrat presiahne vyše dvadsať miliárd dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Trvalo však ešte niekoľko rokov, kým sa výskumným pracovníkom firmy Procter & Gamble (P&G) podarilo v roku 1960 vytvoriť použiteľného predchodcu dnešných moderných plienkových nohavičiek. Novinka, ktorá dostala názov Pampers, však prenikala na trh pomaly. Až v roku 1969 dosiahla celonárodný význam. Technológia výroby ešte nebola dostatočne prepracovaná, a tak výrobné náklady i cena boli pomerne vysoké. Ani spôsob obliekania a upevnenia plienok nebol úplne domyslený. Postupom času sa však ich kvalita zdokonaľovala, čo napomáhal aj vývoj nových, vhodnejších materiálov. Rodičia si začali užitočnosť nového výrobku čoraz väčšmi pochvaľovať. A najmä ho využívali. Trh sa prudko rozrástol a P&G na ňom v prvej polovici sedemdesiatych rokov dosiahol 77-percentný podiel. Samotným plienkam začali ľudia hovoriť „pampersky“.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4C98 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4C98 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 504
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 393
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 053
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 424
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 171
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 715
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 392
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 313
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

12 h