Dobrý mediátor je odborník na spory a majster komunikácie
Urovnanie konflikov mediáciou je cesta, ako možno ušetriť čas, peniaze a odbúrať stres. Nie každý konflikt treba hnať do krajnosti a obrátiť sa na súd. Má to však jeden háčik – všetci účastníci sporu musia mať ochotu riešiť ho.
Hoci je mediácia v slovníku relatívne nový pojem, v každodennom živote experimentom nie je. „Aj v minulosti ľudia na zmierňovanie sporov inštinktívne vyhľadávali tretiu stranu,“ hovorí mediátorka Helena Mezenská. Výhodou tejto metódy je, že ľudia nachádzajú riešenie sami, a preto je pre nich prijateľné. V našej kultúre zatiaľ tento spôsob riešenia sporov nedoceňujeme a opierame sa skôr o autority. „Súd však rozhoduje na základe právnych noriem, a preto sa stáva, že niekedy je jedna zo strán nespokojná. To sa pri mediácii stať nemôže,“ zdôrazňuje Vladimír Labáth, riaditeľ mediačnej spoločnosti ARK.
Za a proti
Nevýhodu mediácie v porovnaní s rozsudkom súdu je nižšia miera vymožiteľnosti. Určitý medzistupeň medzi klasickou dohodou o riešení sporu mediáciou a rozsudkom predstavuje jej potvrdenie vo forme notárskej zápisnice. Napríklad pri rozvodoch sa osvedčila prax, keď sa partneri vopred dohodli o zverení detí do výchovy či rozdelení majetku a následne podali žiadosť o rozvod. V praxi V. Labátha sa ešte nestalo, aby súd nerešpektoval ich dohodu, hoci právo na to má. „Dá sa tak vyhnúť zaťahovaniu detí do konfliktu rodičov,“ pripomína V. Labáth. Práve spory týkajúce sa rozvodov tvoria podstatnú časť jeho mediátorskej praxe. V komerčnej sfére sú na prvom mieste dodávateľsko-oderateľské vzťahy.