Aj zdanlivo idylická výroba vianočných ozdôb sa musela začať riadiť marketingom
Ešte donedávna sme mali zákazky aj od veľkých obchodných reťazcov, ale tie dnes uprednostnili plastové ozdoby, vraví predsedníčka výrobného družstva Okrasa Čadca Anna Ostružiarová. A tak až 98 percent tohtoročnej produkcie exportujú do USA, Škandinávie, Kanady i Rakúska. Tento trend je viditeľný už niekoľko rokov.
Dopyt sa zmenil
Aj vianočné ozdoby podliehajú móde. „Prejavujú sa tie isté trendy ako v odievaní. Tohtoročná sezóna sa vyznačovala jemnými a pastelovými farbami, v budúcoročnej budú prevládať tmavšie tóny. Rôzne odtiene hnedej, bordová, kombinácie čiernej a bielej i čiernej so zlatou,“ prezrádza A. Ostružiarová. Hovorí aj o rozdielnom vkuse zahraničných zákazníkov. Kým napríklad Škandinávci majú radi jednoduchosť, Američania uprednostňujú farebnosť a zložitejšie dekorácie. Zároveň sú aj odberateľmi najväčších ozdôb. Výraznejšie dekorácie preferujú aj Rakúšania. Tí sú zaujímaví ešte jednou zvláštnosťou – zdobením stromčekov sklenenými kvetmi. V tomto roku ich z Čadce vyviezli do Rakúska pätnásťtisíc.
Móde podliehajú i tvary ozdôb. V minulom roku „leteli“ menšie gule, v tomto roku by vraj mali byť „in“ väčšie priemery – od sedem do pätnásť centimetrov.