Svet rýchlych železníc je Slovensku vzdialený stovky kilometrov. Nezmenilo to ani Pendolino, ktoré už takmer dva mesiace jazdí medzi Bratislavou a Prahou. Slovenské železnice zaostávajú za európskymi o dvadsať rokov a zmeniť to môžu len odvážnejšie plány. Jedným z nich by mohol byť aj rýchlovlak Považím.
Môjho syna očarili rýchlovlaky – francúzske TGV, nemecké ICE, talianske ETR a celá séria japonských šinkanzenov. Snoríme na internete v cestovných poriadkoch okolitých železníc, aby sme zistili, kde sa možno rýchlovlakom zviesť. V okolí Bratislavy je veľká diera. Vysokorýchlostné trate sú od slovenskej metropoly vzdialené stovky kilometrov a dá sa k nim dostať len po niekoľkých hodinách cestovania klasickými spojmi.
A rýchlovlak cez Slovensko? Odhadli sme, že synovi vrstovníci by mohli vysokorýchlostnú železnicu začať využívať po 45. narodeninách, teda po roku 2040. „Ste trochu optimisti. Ale keby sa takáto železnica ukázala ako priorita a začala by sa pripravovať už v najbližších rokoch, dalo by sa to stihnúť aj skôr,“ hovorí Štefan Bašťovanský z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií.