Ľubo Stacho - Slovensko
Slovensko je vďačnou a frekventovanou témou pre všetky formy umeleckého stvárnenia. Často zdôrazňovaná poloha našej krajiny na hranici medzi východnou a západnou kultúrnou sférou sa mnohým umelcom núka ako objekt estetickej reflexie. Do tejto kategórie možno zaradiť aj aktuálnu výstavu fotografa a pedagóga Ľuba Stacha v Galérii mesta Bratislavy. Kolekcia združená pod názvom Slovensko – tajomná a spirituálna krajina si „dvojakosť“ Slovenska neberie len za svoj námet, ale pretavuje ju aj do výrazovej techniky. Celá výstava totiž pozostáva z diptychov – čiže dvojíc fotografií, ktoré umiestnením vedľa seba majú splynúť do nového významu. Úspech takejto hry s recipientom závisí predovšetkým od toho, aký priestor dostane jeho predstavivosť. A práve v tom spočíva problém Stachovej výstavy. Pointy niektorých spojení fotografií sú až príliš jednoduché a nevyžadujú si od diváka takmer žiadnu duševnú prácu. Ide najmä o diptychy, pri ktorých Ľ. Stacho konfrontuje prejavy spirituality s rozmáhajúcim sa konzumným spôsobom života. Pri takto priehľadných kúskoch hrozí umelcovi to najhoršie: divákova nuda.(pg)</>
Šťastie na dosah
Všetky filmy nakrútené podľa skutočných udalostí majú jeden podstatný hendikep. Divák od začiatku vie, že vo filme sa musí udiať niečo, čo by v každodennom živote nikdy nezažil. Inak by ho predsa nelákali do kina. Je to aj prípad snímky Šťastie na dosah. Pri príbehu Chrisa Gardnera (Will Smith), ktorý sa s veľkými problémami pretĺka životom v reaganovskej Amerike, divák od začiatku tuší, že ho na konci čaká veľkolepý happy end. Všetky útrapy poctivého mladého otca hľadajúceho si s obrovskou vervou prácu preto vníma len ako nevyhnutné stupne k záverečnému zvratu. Takto priehľadný scenár môže film zabiť, pri Šťastí na dosah to tak, našťastie, nie je. Napriek jednoduchej dejovej línii diváka zaujme skvelý Will Smith v preňho nezvyčajnej charakterovej role, ako aj jeho filmový syn Christopher (Jaden Smith). Zážitok umocňuje skvelo navodená atmosféra Ameriky skorých osemdesiatych rokov s jej hudbou, módou, farbami i zdanlivými maličkosťami. Patrí k nim i Rubikova kocka – populárna európska hračka, ktorá sa v čase svojej najväčšej slávy prepracovala až za oceán. A ako prezrádza tento film, rozhodovala i o osudoch ľudí. (pg)
Desatoro Mira Šindelku
Prikázanie prvé
Ja som Pán – tvoj Boh. Nebudeš mať okrem mňa iných bohov, ktorým by si sa klaňal.