Firma má v súčasnosti väčší trhový podiel v krajinách bývalej Juhoslávie ako za Tita
Ikonami úspešného podnikania Slovinska sú najmä firmy Elan, Krka či Gorenje. Profit navštívil na Slovensku známeho producenta bielej techniky, aby si overil aj to, ako sa popasoval s prechodom na novú európsku menu.
Prechádzame vstupnou halou závodu Gorenje v slovinskom meste Velenje. Vystavené kusy bielej techniky však už dnes nie sú iba biele. Prekvapujú nás červené a modré chladničky v retro štýle šesťdesiatych rokov, „bruchaté“ práčky a moderné sporáky. „Hovorí vám niečo názov Pininfarina?“ pýta sa náš sprievodca Bogdan Urh, inak marketingový riaditeľ spoločnosti Gorenje Slovakia. „Je to slávne talianske dizajnérske štúdio, známe najmä spoluprácou s automobilkami Maserati, Ferrari, Cadillac či Jaguar,“ vysvetľuje. S hrdosťou dodáva, že Pininfarina teraz pracuje aj pre nich a má na svedomí to, čo si obzeráme.
Euro ľavou zadnou
Po prehliadke produktov sa ženieme do zasadačky. Tam okrem propagačného filmu o spoločnosti a obligátnych rečiach o tom, že pokým sme my sledovali obrazovku, oni už vyrobili dvesto domácich spotrebičov, sa dozvedáme, ako sa firma „prepla“ na euro. Podnik vyváža až 93 percent svojej produkcie, pričom dve tretiny výrobkov predá v Európe. Otázka, či je euro pre firmu výhodné alebo nevýhodné, bola teda na mieste.