Rodinné firmy vo svete vytvorili 50 až 70 percent pracovných miest a sú spoľahlivejšími zamestnávateľmi, lebo majú jasnú víziu a pevné rodinné korene v pôsobisku
Už poldruha tisícročia pôsobí v Japonsku stavebná firma Kongo--Gumi, pravdepodobne najstarší rodinný podnik na svete. Vedie ju už štyridsiata generácia. Rakúska špedičná firma Gebrüder Weiss začínala pred pätsto rokmi v hornatom Vorlarlbersku s konským záprahom. Starými rodinnými podnikmi sú LaRoche, Porsche, Ikea, Michelin, Meinl... Slovensko také firmy nemá.
Stačilo kratkych štyridsať rokov od februárového víťazstva pracujúceho ľudu nad podnikaním. Tak odstrihlo majiteľov od firiem, že rok 1989 nemohol obnoviť kontinuitu. Reštituenti našli v niekdajších firmách rodičov či starých rodičov úplne iné podniky. Aj rozšírené a reštrukturalizované, ale aj spustnuté dedičstvo, na ktorom sa nedá stavať. Niekdajšie rodinné firmy i majitelia mali rozličné osudy. Museli opustiť majetok, niektorí ušli za hranice, tí doma sa stali vydedencami, triednymi nepriateľmi a neraz išli aj do väzenia. Väčšina už nežije a deti či vnuci často nedokážu opra-viť zničené mosty. Tí v cudzine nemôžu len tak zabuchnúť dvere a začať od nuly na neznámom Slovensku. Aj domáci dedičia žijú v celkom inom svete. Tažko lekárovi s dlhou praxou, učiteľovi či stavbárovi po nečakanom roku 1989 prehodiť výhybku na smer dedovizeň.
„Dnešné slovenské rodinné firmy majú najviac sedemnásť rokov a na čele sú zväčša zakladatelia, ktorí k riadeniu mohli prípadne pritiahnuť deti,“ hovorí Radomír Mako, managing partner poradenskej spoločnosti Jenewein & Partners Search Consulting. Tá v rámci komplexu poradenských služieb poskytuje aj Family Owned Business Services, služby rodinným firmám. Jej konzultanti spolupracujú s majiteľmi veľkých rodinných podnikov či s ich priamymi zástupcami pri riešení aktuálnych problémov, plánovaní, strategických rozhodnutiach a ďalších krokoch. Pri zmienke o rodinných firmách bežný človek zvyčajne myslí na živnostníkov, ktorým sa zadarilo a k biznisu pritiahli manželku, deti či súrodencov. „Presnú právnu definíciu rodinná firma nemá, ale možno povedať, že je to firma, ktorú vlastní prevažne jedna či niekoľko rodín a tie sa podieľajú aj na riadení,“ konštatoval v televízii Milan Lukeš z Vysokej školy ekonomickej v Prahe.