Výstava
<h>Noc múzeí a galérií</h>
Chodiť do múzea či galérie dnes nie je „in“. Na programe dňa je teda hľadanie spôsobov, ako ľudí do kultúrnych stánkov pritiahnuť. Jednou zo sympatických a navyše dobre premyslených stratégií je celkom určite bratislavská Noc múzeí a galérií, ktorá sa v sobotu 19. mája uskutoční už po tretí raz. Za jednotné zvýhodnené vstupné bude v tento deň od desiatej hodiny rannej až do polnoci možné navštíviť dovedna 24 výstavných priestorov, v ktorých je prezentovaných viac než 60 expozícií. Akcia organizovaná pri príležitosti Medzinárodného dňa múzeí však rozhodne neláka len výhodným vstupným. Atraktivitu podujatia posilňujú početné sprievodné akcie, ktoré kreatívne dopĺňajú jednotlivé výstavné celky. Organizátori myslia na aktívne zapojenie detí, na zábavné podujatia pre celé rodiny či odborné prednášky a prehliadky pre náročnejších. Do inak väčšinou tichých výstavných priestorov budú počas náučno-zábavného dňa zakomponované filmové projekcie, koncerty vážnej i populárnej hudby, bábkové divadlo a dokonca i baletné predstavenie. Jedným z ťahákov víkendovej akcie bude určite posledná príležitosť nahliadnuť do zákutí Bratislavského hradu pred jeho rekonštrukciou.(pg)
Film
Posledný škótsky kráľ
Forest Whitaker získal tohto roku Oscara za rolu vo filme Posledný škótsky kráľ. Je to málo. Zaslúžil by si totiž – napriek svojmu mladému veku – minimálne cenu za svoju životnú úlohu. Jeho stvárnenie šialenstva, brutality, nepríčetnosti, ale i naivity afrického diktátora Idiho Amina možno totiž bez okolkov označiť za herectvo par excellence. Whitakerov výkon udáva tón príbehu odohrávajúcom sa v Ugande sedemdesiatych rokov minulého storočia, zmietanej nekontrolovaným besnením politických šialencov. Do tejto atmosféry vstupuje mladý a po dobrodružstve túžiaci Škót Nicholas Garrigan (James Mc-Avoy), ktorý sa po skončení štúdia medicíny ocitne na zdravotníckej misii v chaosom zmietanej africkej krajine. Náhoda urobí z Garrigana osobného lekára a zároveň poradcu despotického vládcu Amina. Od tohto momentu sa z filmu stáva krkolomný vír násilia, vášní a psychoteroru, ktorého osou je apokalyptický vzťah dvoch diametrálne odlišných osobností. Akcelerovaný dej pritom od začiatku pripravuje pôdu pre vybičované finále. A akoby nestačil Whitakerov fenomenálny herecký výkon, náboj filmu je umocňovaný vynikajúcim dynamickým strihom, ktorý spolu s autentickou hudbou dobovej Afriky vytvára audiovizuálne dusno, ktoré doslova možno krájať. (pg)