Peter Málach: Účtovníctvo je oblasť, kde sú rutina a skúsenosti veľmi užitočné
Peter Málach tvrdí, že ho najviac teší, ak sa mu podarí nájsť skryté rezervy, na ktoré klient zabudol, a ukáže mu, kde ešte môže ušetriť peniaze. „Jednoducho, rád vidím spokojného klienta,“ hovorí s úsmevom a dodáva, že práve 99 percent zákazníkov získala jeho spoločnosť na základe osobných odporúčaní.
Náplňou práce účtovníka je zozbieranie dokladov od klienta, ich roztriedenie, preštudovanie a zaúčtovanie. Vo väčšine prípadov má doklad správny popis a je jednoznačný. Ak to tak nie je, treba sa skontaktovať s klientom a ozrejmiť ho. „Napríklad na výpise z registračnej pokladnice je položka DZ 3,5 RO. Ak ju však chceme uznať ako výdavok, musíme vedieť, že ide o ročnú diaľničnú známku pre vozidlá do 3,5 tony. Sporný môže byť aj pobyt v zahraničí. Vždy treba jednoznačne určiť, či to bola naozaj pracovná cesta,“ ozrejmuje P. Málach. Výsledkom činnosti účtovníka je príprava výstupov pre klienta, aby vedel zistiť stav hospodárenia. Na druhej strane je to aj odborné poradenstvo. „Napríklad živnostníkom treba poradiť, či je pre nich výhodnejšie využívať reálne alebo paušálne výdavky, prípadne založiť si spoločnosť s ručením obmedzeným. Poskytujeme komplexné služby od založenia spoločnosti až po jej zrušenie.“
Rozhľad, presnosť a diskrétnosť
Nepochybne je pri práci účtovníka absolútne dôležitá presnosť. P. Málach však tvrdí, že aj vlastnosť dokázať z nepresných podkladov zostaviť jednoznačné závery. „Poznám ľudí, ktorí milujú presnosť, ale keď dostanú na stôl nepresné doklady, nevedia s nimi pohnúť.“ Druhou potrebnou vlastnosťou je určitý rozhľad. Ten na jednej strane spočíva v dobrej znalosti legislatívy, čo v ekonomike, ktorá sa stále vyvíja a tomu prispôsobuje i zákony, nie je jednoduché. „Napríklad zákon o dani z príjmu fyzických osôb z roku 2003 bol doteraz novelizovaný trinásťkrát,“ pripomína P. Málach. Na druhej strane účtovník musí mať prehľad o klientovi a predmete jeho podnikania. „Vžiť sa do jeho myslenia a predstaviť si, s čím všetkým sa môže stretnúť, čo všetko môže zahrnúť do nákladov, a pýtať sa ho, pretože klient často niečo opomenie alebo nevie, čo všetko by mal o sebe povedať.“