Ratan Tata: Bolo by skvelé, keby nás v zahraničí považovali za globálny podnik s lokálnym puncom – to znamená vlastneným skupinou Indov
Aktivity Ratana Tatu siahajú do mnohých oblastí. Obchoduje s oceľou, čajom, vyrába automobily a poskytuje internetové pripojenia. Po Lakšmím Mittalovi je v súčasnosti najvplyvnejším indickým podnikateľom. Vďaka úspechom za posledných niekoľko rokov mala vlani skupina spoločností sústredená pod Tata Group tržby vyše dvadsať miliárd dolárov.
Ratan Tata žije sám s dvoma nemeckými ovčiakmi v relatívne skromnom byte v centre Bombaja. Už takmer sedemdesiatročný podnikateľ chodí každý deň do kancelárie a napriek tomu, že vlastní celú zbierku západných luxusných áut a má aj pilotnú licenciu, neznáša pompéznosť. Aj keď ho v indickom podnikateľskom svete pokladajú za žijúcu legendu, halí sa do plášťa pokory.
Kto cestuje po Indii, nemôže meno Tata prehliadnuť. Veď predstavuje niečo ako indický Telekom, Siemens, SAP, Volkswagen, ThyssenKrupp dokopy. Ročné tržby narástli zo štyroch miliárd dolárov v roku 1991 na súčasných 22 miliárd dolárov. Približne dve tretiny akcií holdingovej spoločnosti Tata boli vložené do neziskových nadácií. R. Tata vysvetľuje, že sú zasvätené zlepšeniu kvality života v Indii. „Nie je to typické ani pre indické, ani pre medzinárodné podniky. Ale existujú porovnateľné firmy v Indii i na Západe, ktoré investujú časť svojho zisku do charity. V krajine ako India je pravdepodobné, že tieto peniaze skôr potečú do projektov na odstránenie chudoby než do umeleckých zbierok.“