Peter Koza: Kamarát si ma doberá, že sa chodím do súčasnosti len stravovať
Historickými vedomosťami a arzenálom zbraní i kostýmov neraz zaskočil zahraničných filmárov. Peter Koza, zakladateľ Tovarišstva starých bojových umení a remesiel, si pred dvoma rokmi vytvoril kompaktnú historickú jednotku z konca 18. storočia, na ktorú je náležite hrdý. Len kostýmy ho stáli štvrť milióna korún.
Americko-nemecký štáb rozložený v rakúskom parku Petronel má za sebou už pár dní nakrúcania nového historického filmu Katarína Veľká v hlavnej úlohe s Catherine Zeta-Jonesovou. Dnes by sa mal na pľaci prvý raz ukázať extra komparz zo Slovenska. Nakrúca sa obraz kozáckeho tábora a štáb sa pomaly zbieha. Zrazu z diaľky počuť kozácku pieseň. Všetci spozornejú. Objavujú sa ikonové zástavy, na čele kozáckej armády kráča pop a muži sa pomaly približujú. Niektorí idú na koňoch, iní peši. Prichádzajú do tábora, rozliezajú sa po ňom, akoby tu odjakživa bývali, odsedlávajú kone, prenášajú súdky, zapaľujú fajky a začínajú sa povaľovať. Celý štáb s úžasom sleduje „reálny“ táborový život, keď režisér vykríkne: „Prečo nebeží kamera!“
Art manažér Peter Koza s úsmevom spomína, ako nahovoril vlastnú skupinu, aby zinscenovali príchod kozákov do tábora hneď pri príchode a ukázali tak, že Tovarišstvo starých bojových umení a remesiel (Tostabur) nie je obyčajný komparz.