Správanie pracovníka v zamestnaní a na kurze môže byť úplne odlišné
Zneužiť vzdelávanie na manipuláciu s ľuďmi je neetické, ale právne nepostihnuteľné. Tento fenomén sa na Slovensku objavil v roku 2003 a prvé ho využili finančné inštitúcie. Preniká však i do ďalších oblastí a viaceré spoločnosti si takto vytvárajú alibi, aby mohli držať ľudí v šachu.
Model je v podstate jednoduchý. „Firma pošle pracovníka na školenie. Výstupom z neho však nie je hodnotenie počas kurzu v úlohe ‚žiaka’, teda schopností absorbovať a využiť nové vedomosti, ale celkový posudok o jeho pracovnom potenciáli. To je veľmi nekorektné, pretože podobné závery môže vyvodiť iba personálny audit, ktorý má absolútne iné atribúty ako vzdelávací proces,“ upozorňuje Vladimír Labáth, riaditeľ firmy ARK Consulting v Bratislave.
Vzdelávanie kontra posudzovanie
Pokiaľ ide o profesionálne posudzovanie pracovného potenciálu zamestnancov, malo by sa odohrávať v prostredí, v akom pracujú, to znamená, že by mali riešiť typovo rovnaké zadania, s akými sa stretávajú vo svojej praxi. Musia hrať svoju skutočnú „rolu“, a nie byť v pozícií, ktorá s ich prácou priamo nesúvisí. „Bezpodmienečne je potrebné, aby bolo vidieť pracovné postupy hodnoteného. Ak ide napríklad o manažéra, tak konkrétne spôsoby riadenia, delegovania právomocí, kontroly a podobne,“ prízvukuje Mojmír Kališ, poradca, manažér a riaditeľ agentúry EMKA.