Pohľad na vec
Mlčať je zlato
? Reklama prenasleduje človeka nielen na ulici, v novinách a televízii. Aj najserióznejšie internetové stránky dokážu ponúkať letenky, nábytok, dlaždice alebo krmivo pre jašterice. Doteraz sa zdalo, že aspoň pri telefonovaní ostane človek schovaný pred vtieravým obrázkom dlhonohej blondíny, ktorá urobila to najlepšie, keď si obstarala hypotéku a dostala nielen peniaze, ale aj vstupenku na kúpalisko. Pohode je koniec.
Americká spoločnosť Puddingmedia prišla s novým spôsobom, ako zarobiť na internetových telefónnych hovoroch – dať analyzovať obsah telefonátu softvérom a potom zobrazovať používateľom na ich počítačoch reklamy súvisiace s témou ich konverzácie. Napríklad človek, ktorý vyjadrí v rozhovore chuť ísť na večeru, môže ihneď vidieť na svojom monitore reklamy na miestne reštaurácie a stránky, hodnotiace úroveň týchto podnikov. Volajúcemu, ktorý povie, že si chce ísť kúpiť nový počítač, môže systém poslať reklamy na miestne predajne počítačov.
Tento nápad má aj odporcov. Kritici namietajú, že počítače len ťažko rozoznávajú obsah hovorenej reči. Test dopadol rozporuplne: kým novinár vravel o reštauráciách a počítačoch, na monitore sa objavoval zodpovedajúci reklamný materiál, systém však zároveň odporúčal, aby si novinár hľadal zamestnanie sociálneho pracovníka. „Niekedy vyskočia na monitore naozaj šialené veci. Takéto reklamy a odkazy však môžu okoreniť rozhovor, čo je veľmi fajn,“ povedal pre agentúru AP Ariel Maislos, riaditeľ Puddingmedie. Reč sa rozpoznáva na serveroch firmy v Kalifornii. Kto neverí, nech je radšej ticho. Mlčanie do telefónu však môže byť poriadne drahé. Kto prehovorí, riskuje, že mu počítač v Kalifornii nebude rozumieť. Ktovie, čo zobrazí, keď po nemecky hovoriaci občan použije číslovku šesť. Nahluchlý server si slovo sechs vysvetlí po svojom a ponúkne zoznam erotických klubov alebo rozprávku o Snehulienke a trpaslíkoch.