V bratislavskom PKO vystúpi 25. novembra francúzska skupina Air, ktorá tak nahradí svoj výpadok na festivale Pohoda ? Do kín prichádza sci-fi triler Next – adaptácia poviedky klasika žánru Philipa K. Dicka ? V bratislavskom divadle Astorka prebieha festival so súbormi z Maďarska, Česka a Poľska
Film
Wholetrain
? Filmy o subkultúrach majú jednu podstatnú výhodu. Uvádzajú diváka do mikrosvetov, ktoré za normálnych okolností nemá možnosť spoznať, a preto prirodzene vzbudzujú záujem. Nemecký film Wholetrain sonduje život skupiny sprejerov a grafitistov. Čiže ľudí, ktorí sú neviditeľní. Ostávajú po nich len stopy na stenách domov, mostov, zbúranísk či vlakov. To, čo pre obyčajného človeka vyzerá len ako zmes čmáranín, je pre sprejerskú komunitu jazykom, ktorým jej členovia medzi sebou komunikujú. Snímka Wholetrain sprevádza skupinu veľkomestských umelcov ulice pri nočných výjazdoch, pri konfliktoch s konkurentmi a políciou, prezentuje ich osobitý slang a spôsoby tvorby. Ukazuje, že „písanie“ po stenách nie je pre členov gangu len zábavou na voľný čas, ale centrálnym bodom, okolo ktorého sa krúti ich celý život. No práve v tomto skôr dokumentaristickom prístupe spočíva, paradoxne, najväčšia slabina filmu. Detailný prienik do navonok uzavretej komunity je totiž vystavaný na úkor príbehu a hereckých výkonov. Súťaž o pomaľovanie celej súpravy vlaku metra, na ktorú možno snímku zredukovať, preto obstojí ako portrét veľkomestskej kultúry, ale prepadá ako pokus o celovečerný film. Nepomôže mu ani dunenie hip-hopu, ktorý do snímky vnáša autentickosť ulice.(pg)
Výtvarné umenie
Dorota Sadovská – SADO 2
? Umenie musí byť niekedy prefíkané. Najmä vtedy, keď chce osloviť ľudí, ktorí by si k nemu inak nenašli cestu. Musí sa teda medzi nich votrieť a namiesto toho, aby ich nútilo navštíviť galériu, má prísť za nimi samo a navyše dobre zamaskované. Presne toto platí o slovenskej výtvarníčke Dorote Sadovskej, ktorej sa podarilo prepašovať svoje umenie do novinového stánku medzi magazíny o móde a životnom štýle. Práve tak – čiže lifestylovo – sa totiž na prvý pohľad tvári obálka autorkou vydaného časopisu SADO, ktorého nové, už druhé číslo sa v týchto dňoch dostáva do regálov predajcov tlače. Časopis D. Sadovskej sa s prvkami dámskych magazínov nepohráva len na povrchu, ale aj vnútri. Nájdete v ňom anketu so „známymi“ ľuďmi, profilové rozhovory, odkazy na módne trendy, spoločenskú rubriku i početné celostranové fotografie, ktoré pripomínajú reklamu. Prefíkanosť projektu však spočíva predovšetkým v tom, že autorka svoje médium nevyužíva len na polemiku s bezobsažnou módnou tlačou, ale využíva časopis ako katalóg vlastných výtvarných počinov. Ak teda chcete vedieť, čo je nové v ateliéri a v hlave výtvarníčky D. Sadovskej, kúpte si v stánku magazín SADO 2.(pg)