Niektorí si už vybrali, iní iba hľadajú transportné lietadlo
Nie je to lietadlo pre civilnú nákladnú dopravu. Éra turbovrtuľových fokkerov či antonovov, ktoré používali civilní dopravcovia aj armáda, sa skončila. Každý potrebuje niečo iné.
Vojenské dopravné letectvo chce od lietadla novej generácie niečo úplne iné než civil. Tvrdí to Marco Valerio Bonelli, šéf komunikácie talianskej spoločnosti Alenia Aeronautica. Štartovali sme v talianskom vojenskom taktickom dopravnom lietadle C-27J Spartan na základni 46. leteckej brigády na letisku Galilea Galileiho v Pise, kde sídli talianske vojenské dopravné letectvo. Do bruchatého trupu možno vojsť buď úzkymi dvierkami za kabínou pilotov, alebo zozadu po sklopnej nástupnej rampe. Nijaké kreslá ako v bežnom lietadle, ale vojenský štandard. Sadáme do popruhov, ktoré sa trochu hojdajú, nuž bokom udiera sused do suseda a opierame sa chrbtami o tmavosivý tapacírovaný trup. Ten má iba tri miniokienka po každej strane a je plný rozličných koľajníc, lán a navijakov. Takto môže cestovať 60 vojakov či 46 výsadkárov, prípadne 36 pacientov na lôžkach sprevádzaných šiestimi členmi zdravotníckeho personálu. Alebo namiesto ľudí náklad. Desať ton na vzdialenosť až 1 852 a šesť ton až na 4 260 kilometrov rýchlosťou do 600 kilometrov za hodinu. Môže viezť obrnené bojové vozidlo, delá, vrtuľník s odmontovaným rotorom, štandardné palety, používané v NATO. Deväť ton nákladu môže posádka za letu zhodiť na padákoch. Jediný muž posádky, zodpovedný za nakladanie, dokáže za desať minút prestaviť interiér na akékoľvek použitie.
Strmo hore
Po 580 metroch sa tridsaťjedentonový Spartan odlepí od dráhy. Strmšie stúpanie než v civilnom dopravnom lietadle každý cíti v žalúdku. Kapitán, testovací pilot Enrico Scarabotto má za úlohu zaskočiť cestujúcich novinárov nečakanými, prudkými manévrami do oboch strán či klesaním takmer k hladine mora. Letom pod úrovňou pobrežných vŕškov pútame pozornosť jesenných jachtárov. Pritom za letu otvorí rampu. V Pise mu na pristátie stačí 340 metrov, hoci dráha má osemnásobne viac. Všetky videá i fotografie ukazujú aj pohodlné pristávanie na púštnych letiskách v zvírenom prachu na primitívnych dráhach bez betónu či asfaltu.