Divadlo
Rok Radošincov
? Radošinské naivné divadlo bude v tomto roku jubilovať. V decembri 2008 totiž dovŕši štyridsaťpäť rokov svojej existencie. Prípitok k výročiu si však Radošinci neodkladajú až na budúci predvianočný čas, ale začínajú oslavovať už teraz, a to dokonca v končinách, do ktorých sa so svojím umením ešte nikdy nedostali. Divadlo strávi takmer celý január na „zájazde“ do Austrálie, kde krajanom na viacerých pódiách odohrá predstavenie Štedrý divadelný večer s podtitulom To najlepšie z repertoáru súboru. Po návrate z ďalekého zahraničia budú Radošinci v jubilejnom roku pokračovať reprízami ich nedávno premiérovanej novej hry Veľké ilúzie. Predstavenie je historickým výletom do legendárneho roku 1968, keď si ľudia na Slovensku na istý čas začali myslieť, že socializmus môže mať „ľudskú tvár“. Repertoárová novinka pod režisérskym vedením Juraja Nvotu rozpráva príbehy skupiny mladých dedinských hercov a ľudí, ktorí v roku pamätných politických turbulencií zasahovali do ich osudov. Veľké ilúzie sú v poradí štyridsiatou ôsmou hrou Radošinského naivného divadla. Najkrajším darčekom pre samotné divadlo i jeho divákov by pri oficiálnych oslavách výročia koncom roka celkom určite bola okrúhla päťdesiata premiéra.(pg)
Film
Kauza CIA
? Konkurentom americkej tajnej služby CIA je len Boh. To je motto, ktoré stálo pri zrode nejedného hollywoodskeho akčného trháku. Film Kauza CIA sa tiež pohráva s glorifikáciou americkej informačnej organizácie, no spôsob, akým to robí, ho vyčleňuje z priemernej špionážnej filmovej produkcie. Herec a v tomto prípade aj režisér Robert de Niro totiž „božské“ ambície tajnej služby spochybňuje a vo svojom filmovom pohľade do dejín vzniku CIA poukazuje na jej zlyhania a prešľapy. R. De Niro pritom nepracuje prísne dokumentaristicky a nie je len zberačom suchých faktov. Jeho snímka rozpráva o zrode tajnej organizácie na základe osobného príbehu jedného z jej členov. Je ním Edward Wilson (Matt Damon), ktorého kroky postupne vedú z vysokoškolskej učebne literatúry cez bratské združenie až do radov informačnej služby. Jeho mlčanlivosť, úsporná forma komunikácie a odmeraný prístup k ľuďom ho predurčujú na pôsobenie v úlohe agenta. Zatiaľ čo v profesijnom živote E. Wilson svoju rolu zvláda, v osobnom svete jeho „tajný“ spôsob života nefunguje. V bode, kde sa pracovná a súkromná sféra prelínajú, číha tragédia. Režisér R. De Niro o politickej špionáži nerozpráva akčne, ale náhľadom do psychiky agenta E. Wilsona. M. Damon zvláda túto úlohu bravúrne a je zážitok ho pri tom pozorovať.(pg)
Z police
Slovenský Dan Brown
? Nemám veľmi rád prirovnania typu „slovenský Chandler“ či „slovenský Borges“, ktorými si niekedy pomáhame zadefinovať štýl nejakého umelca a súčasne chceme naznačiť istú úroveň. Po dočítaní v poradí už šiesteho románu slovenského autora Dominika Dána Červený kapitán (Slovart 2007) mi však spontánne napadlo označenie „slovenský Dan Brown“. Oboch autorov spája dynamický štýl, dokonalá znalosť prostredia, niekoľko paralelných dejových línií a odkrývanie tajomstiev, ktoré mali zostať skryté.