Malá firma sa riadi inak ako veľká a je dôležité zvládnuť prechodné obdobie rastu
Olga Girstlová: Každý robí chyby, ale ide o to, stať sa postupne múdrym a predpokladať konflikty
Olga Girstlová, viceprezidentka spoločnosti GiTy, tvrdí, že podnikanie rozbiehali s malým kapitálom a veľkým úsilím. Za sedemnásť rokov spolu s manželom i otcom vybudovali nadnárodnú infokomunikačnú spoločnosť s dcérami na Slovensku, v Bulharsku a v Rumunsku.
Olga Girstlová sa v prvej polovici deväťdesiatych rokov zaoberala optickými káblami. „Bolo to pionierske obdobie pre informačné technológie, no už vtedy sme pochopili, že budúcnosť patrí prenosu informácií a dát.“ A hneď ako to bolo možné, založili firmu. Od začiatku si boli vedomí ďalšej skutočnosti. Podnikateľ vytvára podnikateľský zámer, definuje odbor podnikania a zákazníka. Ale na to, aby ich naplnil, potrebuje mať okolo seba kvalifikovaných ľudí. A tých musí usmerňovať. Najlepšie prostredníctvom systému riadenia vytvoreného na mieru, pretože aj taký model, ktorý v inej firme bezchybne funguje, môže v ďalšej zlyhať. „Každá spoločnosť je totiž živý organizmus a má svoje špecifiká. Ale úplne najhoršie je, ak do jednej firmy bezhlavo aplikujeme skúsenosti viacerých. Vtedy vznikne neefektívny zlepenec,“ vysvetľuje O. Girstlová.
Niečo podobné platí podľa nej aj o manažéroch. Kvalita vedenia firmy sa odvíja od kvality najvyššieho manažmentu spoločnosti, ale i majoritných vlastníkov. „Určité veci si môžete kúpiť, ale otázkou je, čo vám táto kúpa prinesie. Pozvete si odborníkov na riadenie spoločností a tí vám urobia analýzu, odporučia model riadenia. Ten však nemusí byť optimálny, pretože využijú svoje návyky a skúsenosti. To nemusí presne korešpondovať s vašimi zámermi a potrebami, hodiť sa do vašej firemnej kultúry a hodnôt. Preto ak sa nadväzuje vzťah s externým konzultačným partnerom, je dôležité hneď v prvom kroku spoločné porozumenie a zladenie vo všetkých cieľoch, ktoré od tejto zmeny očakávate. A to isté platí aj pri výbere nových ľudí do podniku.“