Výtvarné umenie
Oskar Kokoschka vo Viedni
? Galéria Belvedere vo Viedni štartuje v týchto dňoch výstavu Snívajúci chlapec – Enfant terrible expresionistu Oskara Kokoschku. Do 12. mája si tu môžete pozrieť 145 Kokoschkových výtvarných a literárnych prác, ktoré sú podobne ako v prípade Picassa či Klimta dnes kunsthistorikmi považované za najdrahšie na svete. S výnimkou desiatich obrazov, ktorých majiteľom je galéria Belvedere, je takmer celá raná tvorba rakúskeho výtvarníka vo vlastníctve súkromných osôb alebo súčasťou zbierok významných galérií sveta. V aukčných sieňach ani v starožitníctvach teda Kokoschkove diela z rokov 1906 – 1922 len tak ľahko nezoženiete. Umelcov najhodnotnejší Dvojitý portrét Hansa a Eriky Tietzeovcov si Viedeň požičala z Múzea moderného umenia v New Yorku. Jeho hodnota je zhruba 30 miliónov eur. Či už ide o Kokoschkove akty načrtnuté v povestných dvoj- či trojminútových taktoch, kresby a akvarely vyjadrujúce momentálny pocit umelca, litografie podpisované iniciálami OK alebo nástenné maľby venované svojej veľkej láske Alme Mahlerovej, podľa kurátora výstavy v Belvedere Alfreda Weidingera sa Kokoschkovi vo všetkých fázach života darilo výtvarné diela speňažiť. Kým sa opäť vrátia do rúk svojich vlastníkov, určite sa ich oplatí aspoň raz vidieť.(sp)
Film
Medvídek
? Nový film režiséra Jana Hřebejka by sa mohol volať aj Tajnosti. No tento názov si pre svoju snímku o niekoľko mesiacov skôr uchmatla režisérka Alice Nellisová. Pritom obidva filmy sú si v niečom veľmi podobné. Medvídek aj Tajnosti odkladajú populárne klišéovité tematizovanie socialistickej minulosti a vrhajú sa na bezprostrednú súčasnosť. Obidva hovoria o ľuďoch, ktorých už netrápi, či ich Štátna bezpečnosť odhalí pri páchaní protištátnej činnosti. Rozprávajú o súčasníkoch, ktorí sa snažia svoje intímne tajomstvá ochrániť pred najbližším okolím. Hřebejkov Medvídek funguje ako mozaika partnerských vzťahov, ktoré sa na povrchu harmonicky lesknú, no vo svojich skrytých útrobách nervózne vrú. Traja starí kamaráti a ich partnerky pred divákom i sami pred sebou odhaľujú osobné tajomstvá, ukazujúc, že bezproblémový vzťah ostane vždy len utópiou. Toto poznanie však v prípade Medvídka nie je prejavom kapitulácie, ale stáva sa práve naopak východiskom pre hravý, humorný a pohodový film, ktorý sa opiera o „uletené“ profily postáv a výkony ich protagonistov (Jiří Macháček, Ivan Trojan či Tatiana Vilhelmová). Dobre naladený divák napokon filmu dokáže odpustiť aj prehnaný happy end, ktorý je až priveľmi sladkou čerešničkou na „medvídkovej“ torte.(pg)
Z police
Načo sú audioknihy
? S pojmom audioknihy som sa po prvý raz stretol pred zhruba pätnástimi rokmi ešte na vysokej škole. Katedra anglistiky vtedy začala napĺňať svoje jazykové laboratórium magnetofónovými kazetami s načítanými poviedkami a románmi, ktoré vychádzali paralelne s ich knižným vydaním. Niektoré diela čítali samotní autori, napríklad Robert Fulghum a Garrison Keillor, iné profe-sionálni herci. Či už išlo o neskrátené verzie celých románov, výbery poviedok, dramatizácie, kabarety či autorské čítanie, audioknihy si ma získali. Obľúbené nahrávky som si nosil všade so sebou a počúval ich stále znova. Vylepšila sa nielen moja slovná zásoba, ale aj výslovnosť a intonácia. Odvtedy prešli audioknihy dlhú cestu. Od kaziet, CD nosičov, až po MP3 formáty sťahované z internetu.