Ľudia nakupovali na diaľku už pred osemdesiatimi rokmi
Rozi Pasztelyáková: Sme mladší, ako sme niekedy bývali
Firma Quelle si v minulosti získala srdcia ľudí cenovo výhodným a kvalitným spotrebným tovarom. Dnes je lídrom v univerzálnom zásielkovom obchode v Európe a jej hlavnou cieľovou skupinou sú mladé rodiny.
Vbavorskom meste Fürth, ktoré nikdy nebolo v centre diania, sa v roku 1895 narodil Gustav Schickedanz. „Žili sme jednoducho, a predsa sme boli spokojní,“ zaspomínal si v memoároch zakladateľ zásielkovej firmy. Otec Leo bol pre Gustava vzorom usilovnosti a spoľahlivosti a matka Elisabeth príkladom múdrosti. Práve ona často hovorievala, že tajomstvo miliardy sa skrýva v halieri. Úcta k ľuďom, výnimočná pozornosť, spoľahlivosť a schopnosť tvrdo pracovať prispeli k jeho neskorším úspechom.
V roku 1910 sa stal obchodníckym učňom v exportnej firme hračiek I. W. Spear a synovia, kde si rýchlo získal dôveru šéfa firmy. Gustavove kariérne ambície však odstavila prvá svetová vojna. Keď mal 24 rokov, oženil sa s Annou Zehnderovou. Zamestnal sa v mestskej firme s galantériou Lennert. Jej odberatelia boli najmä vidiecki maloobchodníci. Po krátkom čase sa mu podarilo zhromaždiť rodinný majetok a stal sa spoluvlastníkom firmy. Podrobne sledoval vývoj na trhu i správanie zákazníkov a pochopil, že odber malých množstiev tovaru a nízky počet zákazníkov s limitovaným kapitálom k zvýšeným výnosom nevedie. Prišiel s iniciatívou zoskupiť svojich „štamgastov“ do reťazca a motivovať ich istými výhodami – lacnejším nákupom vo väčších množstvách.