Filmové štúdiá čaká boj o priazeň divákov v „starých médiách“ – v televízii, na filmových plátnach či na DVD nosičoch
Spojené štáty majú široký arzenál nástrojov na ovplyvňovanie sveta. Niektoré sú kovové a hlučné a vynucujú si rešpekt, ale nie nutne úctu alebo obľúbenosť. Ani investorské miliardy nezaručujú Američanom jednoznačnú priazeň. Existuje však inštrument, ktorý slúži USA ako vstupenka na všetky svetadiely. Je ním americká kultúra a najmä jej hudba a filmy.
Mágii hollywoodskej továrne na sny ochotne podliehame takmer všetci. Večer čo večer padáme do neodolateľného objatia farebnej záplavy z televíznej obrazovky. Visíme na nej ako na droge – a výnimky len potvrdzujú pravidlo. Magnáti z hollywoodskych štúdií majú preto niekoľkomesačnú zásobu filmovej produkcie a nehrozí nám náhle odstavenie dodávok a „studený absťák“. Napriek tomu vyvolali 5. novembra správy spoza Atlantiku po vyhlásení štrajku amerických scenáristov stiesňujúce pocity. Nad hlavami producentov „filmového narkotika“ sa začali zbiehať mraky. Čo ponúknu odberateľom, keď sa minie rezerva skôr, ako sa dohodnú s odborovými zástupcami majstrov pera?
Scenáristi a producenti
Odborovo registrovaných scenáristov je približne 12 500 a ich združenie (Writers Guild of America – WGA) má západnú a východnú vetvu. Početnejšia v pomere takmer dva ku jednej je tá západná, hollywoodska. Rokovacím partnerom WGA je Aliancia filmových a televíznych producentov (Alliance of Motion Picture and Television Producers – AMPTP). Je zoskupením takmer štyroch stovák producentov, z ktorých určujúce slovo má veľká osmička: CBS Corporation, Metro-Goldwyn--Mayer, NBC Universal, News Corp/Fox, Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, Walt Disney Company a Warner Brothers.