Film: Čierna krv
O filmových Oscaroch si možno myslieť čokoľvek. Ale proti tohtoročnému oceneniu za najlepšiu mužskú hereckú rolu pre Daniela Day-Lewisa by zrejme neprotestoval nikto. Jeho herecký výkon vo filme Čierna krv sa nepochybne zapíše do dejín kinematografie. Day-Lewisovo fenomenálne stvárnenie nekompromisného hľadača ropy Daniela Plainviewa pritom určite nie je jediným dôvodom, prečo sa nový film režiséra Paula T. Andersona oplatí vidieť. Nekonvenčná snímka rozpráva vlastnú verziu „amerického sna“, v ktorej prepracovanie sa zo dna spoločnosti na jej vrchol nie je sprevádzané rastúcou spokojnosťou a šťastím. Slovenský preklad originálneho titulu There will be blood dokonale vystihuje atmosféru filmu. Čierna krv tu totiž nefunguje len ako metafora pre ropu, ale odkazuje na princípy naturalistického kapitalizmu zo začiatku dvadsiateho storočia, v ktorom konkurenčný boj neznamenal férové súťaženie, ale nenávisť, násilie i smrť. Pre zapáleného hľadača tekutého zlata Plainviewa pritom prekážkou v ceste nie je len obchodná konkurencia, ale aj náboženskí fanatici, paraziti a tiež vlastná rodina. Snímka Čierna krv je rozsiahlym eposom excentrického antihrdinu, ktorého rozporuplný charakter neustále narúša pokusy diváka identifikovať sa s ním. Tento rozpor prefíkane udržuje v pomaly plynúcom filme potrebné napätie, ktoré navyše umocňujú zvukové experimenty gitaristu Jonnyho Greenwooda zo skupiny Radiohead.(pg)
Bratislavské jazzové dni sa v tomto roku uskutočnia aj v špeciálnom aprílovom termíne s headlinerom Richardom Bonom ? Do kín prichádza nový slovenský film Smog režiséra Daniela Riháka ? Slovenská národná galéria pripravuje veľkú retrospektívu výtvarníka Rudolfa Sikoru
Z police
Dve ruské anti-utópie
Počas februára vyšli v slovenskom preklade Jána Štrassera knihy dvoch generačne odlišných ruských autorov, ktoré však majú niekoľko príbuzných vlastností. V oboch prípadoch ide o anti-utopický pohľad na Rusko budúcnosti, ktorý poukazuje na jeho sklon k nedemokratickým spôsobom vládnutia a centralizáciu moci.