Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Piloti ako sťahovaví vtáci

Mladším, slobodným je často jedno,kde je džob. Kto sa však chce usadiť,hľadá si prácu čo najbližšie k domovu

Chcel si naostro vyskúšať, ako sa s tým, čo vie, uplatní v úplne cudzom prostredí. Preto odišiel na pol roka lietať na Taiwan. Potom sa vo Švajčiarsku preškoľoval na väčšie lietadlá pre vtedajší Tatra Air. Na čas aj ostal robiť u svojich učiteľov, a keď plánoval návrat, zamestnávateľa mu slovenská vláda zlikvidovala. Nuž sa vrátil do Švajčiarska.

Pretože Stanislav Dedič z Chorvátskeho Grobu chcel byť pilotom, vybral si z dvoch možností vojenskú leteckú školu. S vedomím, že lietať na stíhacích bombardéroch Su-7 a neskôr stíhačkách MiG-23 na letiskách v Česku bude, kým mu nevyprší povinnosť odslúžiť si štúdium desaťročným úväzkom v armáde. Vojenské začiatky pokladá za vynikajúce, ale časom prišiel strop odborného rastu. Do penzie mohol vydržať napríklad ako veliteľ roja alebo sa dať na vojenskú nepilotskú kariéru. Do civilu však mohol len vtedy, ak monopolné Československé aerolínie hľadali pilotov. Tie ich však nepotrebovali každý rok. Nečakal však dlho – už v roku 1989 sa stal druhým pilotom prúdového TU-134. A o dva roky po výcviku vo Švajčiarsku druhým pilotom a čoskoro aj kapitánom ­v Saabe 340 novej bratislavskej spoločnosti Tatra Air. Po piatich rokoch sa sám seba pýtal na svoje kvality a či by ho ako pilota akceptovali kdekoľvek na svete. Na Taiwane hľadali Formosa Airlines pilotov, prihlásil sa a prijali ho. V Bratislave požiadal o polročnú dovolenku.

SkryťVypnúť reklamu

SKÚŠKA TAIWANOM. Manželky pilotov musia byť tolerantné, trpezlivé a neraz vziať do rúk aj mužovu časť starostlivosti o rodinu. „Na polročný kontrakt dosť ťažko možno rodinu zbaliť, vytrhnúť z domáceho prostredia, deti zo školy. Nuž na pol roka bol naším kontaktom fax v hoteli, kde som pol roka býval,“ spomína si dnes päťdesiatročný S. Dedič. „E-maily ešte neboli a šesť časových pásem znemožňovalo telefonovanie. Keď som sa vrátil z letu, manželka bola v práci, a keď som odchádzal na letisko, doma bola noc.“

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4D7T na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4D7T na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 735
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 148
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 731
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 726
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 157
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 122
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 700
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 092
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 082
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 012
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Aplikácia Payme.

Bratislavčania výrazne ušetria za teplo a mohli by ešte viac. Zlacnie aj inde

Dôvodom sú nižšie ceny zemného plynu, štiepky i uhlia.

Richard Sulík
Burger King ponúka jedlo aj cez donáškové služby.