? Aj viaceréslovenské firmyuž pochopili, žebudovať umelecké zbierky sa oplatí
Pri kúpe umeleckého diela je lepšie vopred sa poradiť s odborníkom Ivan Jančár Budovať zbierku sa oplatí aj z okrajových žánrov, akými sú socha či grafika Nina Gažovičová Predajná galéria je sprostredkovateľ medzi umelcom a zákazníkom Gabriela Hrdá
Diela renomovaných umelcov možno považovať za investíciu, ktorá je porovnateľná s tou do nehnuteľností či bonitných cenných papierov. Trendom svetových aukcií je však súčasné umenie. Vysoké tržby aukčných siení sú späté práve s prácami súčasných autorov. Záujem o ne sa dá porovnať s dielami impresionistov či majstrov starého umenia.
Cena umeleckého diela zahŕňa viacero faktorov. Ako vraví riaditeľ Galérie mesta Bratislavy Ivan Jančár, „svoje zohráva meno autora, zberateľská atraktivita, dostupnosť diela, obdobie, v ktorom bolo vytvorené, kvalita diela v kontexte autorovej tvorby či jeho momentálny stav“. Cenu môže ovplyvniť aj to, keď múzeum do svojej zbierky kúpi dielo súčasného autora. Vo svete takéto prípady spôsobujú, že cena umelca na trhu vzrastie.
Najväčší záujem je dnes na Slovensku o umelecké diela klasickej moderny tridsiatych a štyridsiatych rokov minulého storočia, teda autorov, ako sú Martin Benka, Miloš Bazovský, Ľudovít Fulla, Cyprián Majerník či Mikuláš Galanda. Ale napríklad od M. Benku sú žiadané práce z tridsiatych rokov, tie neskoršie už priveľmi nie. Zberatelia vyhľadávajú vždy isté obdobie tvorby umelca, zväčša ranejšiu fázu. Pomerne veľký záujem je aj o diela z obdobia šesťdesiatych rokov.