Slovenskí podnikatelia majú v poslednom období záujem najmä o mikropôžičky a podnikateľské hypotéky
Podnikatelia sú pre banky zaujímavou klientelou. Za vedenie účtu zaplatia viac peňazí ako ostatní, dostanú však za to aj viac služieb. Úvery pre nich sú o niečo zložitejšie, riziko nesplatenia vyššie. Pri veľkom množstve transakcií sa bankám oplatí chovať si týchto klientov ako vo vatičke.
Zákon neukladá povinnosť človeku, ktorý podniká, zriadiť si na to špeciálny účet. Z účtovných predpisov však vyplýva, že ak podnikateľ nemá vlastný podnikateľský účet v banke, nemôže realizovať finančné transakcie v bezhotovostnom styku a na tento účel nemôže využívať svoj osobný účet.
„V prípade, ak si chce živnostník otvoriť účet, ktorý bude využívať na potreby svojho podnikania, musí si vybrať z ponuky podnikateľských účtov. Na podnikanie by sa nemali využívať účty určené pre fyzické osoby,“ hovorí Andrea Kollárová, manažérka platformy pre malých a stredných podnikateľov v ČSOB banke. Pre živnostníka je prehľadnejšie sledovať peňažné toky súvisiace s podnikaním oddelene od pohybov finančných prostriedkov ako fyzickej osoby. „Navyše, balíky služieb vytvorené pre podnikateľov sú odlišné od balíkov pre fyzické osoby, nakoľko obsahujú práve tie operácie, ktoré podnikatelia – živnostníci pri svojich každodenných aktivitách potrebujú a využívajú. A tie sú vo väčšine prípadov odlišné od tých, ktoré realizujeme ako fyzické osoby,“ dodáva A. Kollárová. Ďalšia vec je, že výdavky na špeciálny podnikateľský účet si možno zahrnúť do nákladov, výdavky za súkromný účet nie.