V reklamnej grafike sa experimentuje, dôležitá je originalita a nápaditosť
Reklamné spoty, postery, firemné značky a tvorba corporate identity, videoklipy, webové stránky, internetové bannerové kampane – to všetko a ešte viac robia grafické štúdiá. Darí sa tým, ktoré ponúkajú skutočnú kvalitu. Niektoré sa postupne menia na špecializované technologické firmy, iné zanikajú. Profit sa pýta, ako sa v grafickom dizajne podniká.
Martin Hudák vlastní spolu s Petrom Núňezom grafické kreatívne štúdio Oreo. V grafike sa rozhodol podnikať preto, lebo sa jeho život stále krútil okolo počítačov a médií. Hľadal a našiel uplatnenie v grafike, zvuku, obraze, animácii... „Segment grafiky prinášal asi najväčšie možnosti a poskytoval mi dosť veľký priestor na sebarealizáciu. Bavila ma interaktivita televízie a to, že môžem ovplyvňovať obsah vysielania svojou prácou.“ M. Hudák dnes vyrába množstvo rôznych audiovizuálnych formátov od televíznej grafiky cez videoklipy, reklamné spoty, televízne relácie a prenosy až po firemné eventy. Bolo obdobie, keď zákazníkom Orea boli len reklamné agentúry. Dnes sú to okrem nich predovšetkým televízie a iné produkčné spoločnosti zo Slovenska, ale aj zo zahraničia. A tak, ako je podstatou každého biznisu remeslo a dobrý produkt, podobne je to aj v grafických štúdiách. „Nepovyšujem svoju prácu na umenie. Ponúkame klasický komerčný produkt, za ktorý zákazník platí peniaze. Ak však človeka jeho práca baví, je to vidieť aj na výsledku,“ hovorí M. Hudák.
Ku každej firme patrí identita. Značka a imidž sa musia prispôsobovať dobe a to bez kvalitného grafického štúdia nejde. „Dnes sa staráme o vizuál niekoľkých značiek na trhu. Pripravujeme prezentácie firiem od loga, vizitiek cez reklamu na autá až po hi-endovú vizuálnu komunikáciu,“ hovorí M. Hudák. „Stačí mi, ak grafici ovládajú grafický softvér len na jedno percento. Snažím sa viesť ľudí k neobmedzenej kreativite a potom hľadáme softvér a riešenia, ako veci vyrobiť. Z tohto pohľadu si najviac cením spoľahlivosť,“ hovorí M. Hudák, ktorý dnes zamestnáva na pohyblivej grafike troch ľudí, pričom jedným z nich je aj on sám. „S výberom zamestnancov mám veľa skúseností a párkrát som sa popálil,“ vyznáva M. Hudák, ktorého biznis je o pár ľuďoch, dobrom kolektíve a profesionálnom prístupe. Veľkú rolu pri výbere zamestnancov zohráva aj motivácia k práci. „Ženy by boli v práci super, len keby si stále nedomýšľali a nebrali všetko osobne,“ odpovedá M. Hudák na otázku Profitu, či je svet grafického dizajnu skôr mužský. Podnikanie v tejto brandži ho však baví a vypláca sa mu. „Keď som sa bavil s majiteľom jedného prestížneho motion-graphics štúdia z Ameriky o rozpočtoch, za ktoré sa robia veci u nich a za koľko u nás, tak som bol dosť prekvapený. Sme minimálne narovnako, ak nie drahší.“