Film: Muzika
Hoci film Muzika mal premiéru len prednedávnom, už má na konte deväť národných cien Slnko v sieti. Za jeden z dôvodov náklonnosti odbornej poroty a črtajúceho sa úspechu u divákov možno považovať to, že snímka režiséra Juraja Nvotu, adaptujúca literárnu predlohu Petra Pišťanka, napriek chytľavému námetu neživí falošné ilúzie a sympaticky sa drží pri zemi. Kombinácia populárnej hudby a socialistického režimu v slovenských súradniciach totiž nikdy nebola inšpiráciou pre iskrivý príbeh. Rokenrolovej rebélie či gitarami komunikovaného politického undergroundu bolo v našich končinách poskromne. Postavy Nvotovej a Pišťankovej Muziky preto k hudbe netlačí nutkanie k protestsongu, ale skôr ukrutná nuda normalizačného režimu, ktorá ľudské bytie redukuje na primitívnu úroveň – alkohol, záhaľku a sex. Ak hlavnému hrdinovi Martinovi Junecovi (Ľuboš Kostelný) zažiaria oči nad zakúpeným saxofónom, je to preto, lebo nástroj do stojatých vôd nezáživného vegetovania vnáša aspoň trochu vzruchu. J. Nvotovi slúži ku cti, že vo svojej adaptácii striedmo zaobchádza s dobovými klišé. Atmosféru doby navodzujú skôr charaktery postáv a tiež sivé a nevýrazné farebné spektrum, do ktorého je celý film ponorený. Je tiež zaujímavé pozorovať stret dvoch rozličných naturelov Nvotu a Pišťanka. Jeho výsledkom je možno až príliš uhladená hlavná postava, ktorú v mnohých momentoch (pozitívne) „prekrikuje“ sekundujúca herecká rodina Geišbergovcov. Pri záverečných titulkoch je však bez ohľadu na to jasné, že Muzika prináša do slovenského filmu oživujúce tóny. (pg)
Do slovenských kín prichádza komédia s J. Nicholsonom a M. Freemanom Kým si po nás príde Začiatkom mája vychádza nová kniha Michala Hvoreckého Pastiersky list Dvadsiateho mája vystúpi v bratislavskej Incheba Expo Aréne legendárny gitarista John McLaughlin
Z police
Krídla Ireny Brežnej
Irena Brežná je švajčiarska novinárka, spisovateľka a občianska aktivistka, ktorá v roku 1968 ako osemnásťročná emigrovala z Československa. Vyštudovala univerzitu v Bazileji, vydala osem prozaických kníh a s veľkým časovým odstupom sa rozhodla zrekapitulovať svoje detstvo prežité v päťdesiatych rokoch na Slovensku.