Vibramovské podrážky preslávila až himalájska expedícia
Minulý rok oslávila firma Vibram sedemdesiate narodeniny. Ľudia, ktorí majú radi outdoorové aktivity, lezenie po skalách či extrémne športy, topánky s podrážkami značky Vibram, samozrejme, poznajú. Firma však už prenikla aj do segmentu každodennej obuvi a úspechy žne aj medzi vojakmi, športovcami a zamestnancami tovární. Legendárna talianska spoločnosť je dnes lídrom vo výrobe podrážok. Každý rok ich vyrobí okolo 35 miliónov. Denne sa z jej prevádzok po celom svete vypustí 50-tisíc párov podrážok vo viac ako sto modeloch. Firemné žlté osemuholníkové logo je dodnes zárukou kvality.
TRAGÉDIA PRI ZRODE. Vitale Bramani bol vášnivý turista a horolezec. Okrem lezenia aj podnikal. Vlastnil v Miláne obchod so športovými potrebami. V roku 1935 však zahynulo v talianskych Alpách šesť jeho priateľov. Ich smrť spôsobilo viacero faktorov. Okrem toho, že podcenili terén a počasie, nemali kvalitné lezecké topánky. Tie, ktoré mali obuté, boli vhodné na suché skaly, no na mokrých sa šmýkali.
Práve to bol impulz pre V. Bramaniho, aby začal vymýšľať novú lezeckú podrážku. Podľa jeho predstáv kvalitná podrážka by mala držať aj na šmykľavých a vlhkých povrchoch, mala by byť ľahká, flexibilná a mala by dlho vydržať. O materiáli sa radil s priateľom Leopoldom Pirellim, ktorý už vtedy vlastnil úspešnú firmu na výrobu pneumatík. Nečudo, že mu navrhol použiť technológiu vulkanickej gumy, ktorú si ochránil patentom ešte v roku 1844 Charles Goodyear.