Aktívny obchodník 1. časť
Obchodník, školiteľ a prozaik Da- niel Rušar píše pre Profit glosované postrehy z obchodného rokovania. Dnes o tom, ako sa telefonicky dostať na obchodné stretnutie.
Zdvihneš slúchadlo. Dýchaš ako v bazéne. Je obsadené. Uľaví sa ti. Počúvaš tón. Je ti príjemne. Nie je to tvoja vina. Ďalšie číslo. Tu bude stretnutie, povedal by tvoj nadriadený. Pri mene si urobíš bodku. Zavoláš. Hlas povie, že nemá čas. Povieš mu, že ty tiež nie. Položil slúchadlo. Ty tiež. Poškrabeš sa na zadku. Stáva sa. Risk nevyšiel. Pri firme si poznačíš písmeno F. To znamená „do Frasa“. Písmeno S v zozname značí „Stretnutie“. Ďalšie číslo. Usmeješ sa. V telefóne znie dobrá nálada. Od teba. Opýtaš sa, kto má na starosti odbor. Hlas odpovie, že dvaja. Väčšia pravdepodobnosť sa stretnúť, napadne ti. Už hovoríš sám so sebou. „Dobre,“ zdôrazníš šéfovi, keď sa ťa opýta, ako ti to ide. Túto odpoveď preňho si si veľmi dobre premyslel, pretože to bude aj jeho odpoveď pre nadriadeného. Sústredíš sa. Rátaš pomer stretnutí a rozhovorov: z dvadsiatich čísel máš tri schôdzky. Napiješ sa vody z pohára. Teraz vyskúšam utorok alebo štvrtok, napadne ti. Povieš to niekoľko ráz.
Oddýchneš si. Ako futbalista. Skóroval si. Pokračuješ, voláš ďalšej firme. Nemajú záujem. Nie. Nie si futbalista. Ten by sa neponáhľal, tešil by sa. Ty za okamih tiež. Pozrieš sa na hodinky. „Urobme iný plán,“ povieš si nahlas. „Zajtra: 1. Keď neskóruješ, zamysli sa na tým, čo si povedal zle. Preformuluj svoju poslednú vetu, aby ti to nabudúce vyšlo. 2. Keď skóruješ, na chvíľu sa zaraduj.“