Čo vyriešili technologicky a konštrukčne, nevyšlo organizačne. Meškajú subdodávatelia. A Boeing musí riešiť kompenzácie
Linka poľských aerolínií z Varšavy do Pekingu sa dobre predávala, po dvoch mesiacoch ju však zatvorili. Prerábala. Gniavili ju horibilné ceny paliva. Dopravca čakal na Dreamliner, lietadlo snov, superúsporný Boeing B-787. Keďže však výroba mešká, bude o dva roky neskôr.
Bowlingová guľa na testovanom hliníkovom krídle vyrobila riadny lavór. Keď však padla taká istá guľa na krídlo z uhlíkových vlákien, odrazila sa ako puk od mantinelu. Demonštračné video na prezentačných akciách malo ukázať, že súčasné kompozity sú už dostatočne pevné i pružné aj na namáhané časti lietadla, dokonca pevnejšie než tradičné materiály. Dave Kell z marketingového tímu spoločnosti Boeing Commercial Airplanes kompozity ako konštrukčný prvok označuje za revolúciu v letectve. Kým na medzikontinentálnom Boeingu 777 majú dvanásťpercentný hmotnostný podiel, na medzikontinentálnej novinke B-787 je to už polovica – vyše 55 ton v hmotnosti lietadla.
KOMPOZITNÉ ÚSPORY. Pretože kompozity sú navyše ešte ľahšie než hliník, v porovnaní s európskym veľkostným konkurentom A330-200, ktorý sa viac drží klasických konštrukčných materiálov, B-787 váži o 15 až 20 ton menej. Spolu s novým dizajnom krídla, ktorý podstatne zvyšuje jeho aerodynamiku, a novými motormi s vysokým obtokovým pomerom to prispieva až k dvadsaťpercentnému zníženiu spotreby paliva. Nové technológie síce zvyšujú cenu (podľa verzie a vybavenia lietadlo stojí od 146 do 200 miliónov dolárov), ale prevádzkovateľ úsporami paliva, výrazne jednoduchšou a menej náročnou údržbou i ošetrovaním kompozitných častí dokáže znížiť prevádzkové náklady na sedadlo o desať percent. Začiatkom tohto tisícročia Boeing hovoril o troch alternatívach ďalšieho smerovania konštrukcie lietadiel. Dopravcom bolo však v porovnaní s vyššou rýchlosťou oveľa atraktívnejšie zvyšovanie výkonov a efektivity. Dreamliner mal pracovný názov 7E7 – E ako efficient, čiže účinný a výkonný. K tomu možno priradiť aj ekologický, pretože menšia hmotnosť, účinnejšie motory a aerodynamika znižujú emisie oxidu uhličitého o pätinu. A až o 60 percent sa zmenší plocha zasiahnutá hlukom pri štarte tohto lietadla.