Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Dreamliner sníva na zemi

Čo vyriešili technologicky a konštrukčne, nevyšlo organizačne. Meškajú subdodávatelia. A Boeing musí riešiť kompenzácie

Linka poľských aerolínií z Varšavy do Pekingu sa dobre predávala, po dvoch mesiacoch ju však zatvorili. Prerábala. Gniavili ju horibilné ceny paliva. Dopravca čakal na Dreamliner, lietadlo snov, superúsporný Boeing B-787. Keďže však výroba mešká, bude o dva roky neskôr.

Bowlingová guľa na testovanom hliníkovom krídle vyrobila riadny lavór. Keď však padla taká istá guľa na krídlo z uhlíkových vlákien, odrazila sa ako puk od mantinelu. Demonštračné video na prezentačných akciách malo ukázať, že súčasné kompozity sú už dostatočne pevné i pružné aj na namáhané časti lietadla, dokonca pevnejšie než tradičné materiály. Dave Kell z marketingového tímu spoločnosti Boeing Commercial Airplanes kompozity ako konštrukčný prvok označuje za revolúciu v letectve. Kým na medzikontinentálnom Boeingu 777 majú dvanásťpercentný hmotnostný podiel, na medzikontinentálnej novinke B-787 je to už polovica – vyše 55 ton v hmotnosti lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

KOMPOZITNÉ ÚSPORY. Pretože kompozity sú navyše ešte ľahšie než hliník, v porovnaní s európskym veľkostným konkurentom A330-200, ktorý sa viac drží klasických konštrukčných materiálov, B-787 váži o 15 až 20 ton menej. Spolu s novým dizajnom krídla, ktorý podstatne zvyšuje jeho aerodynamiku, a novými motormi s vysokým obtokovým pomerom to prispieva až k dvadsaťpercentnému zníženiu spotreby paliva. Nové technológie síce zvyšujú cenu (podľa verzie a vybavenia lietadlo stojí od 146 do 200 miliónov dolárov), ale prevádzkovateľ úsporami paliva, výrazne jednoduchšou a menej náročnou údržbou i ošetrovaním kompozitných častí dokáže znížiť prevádzkové náklady na sedadlo o desať percent. Začiatkom tohto tisícročia Boeing hovoril o troch alternatívach ďalšieho smerovania konštrukcie lietadiel. Dopravcom bolo však v porovnaní s vyššou rýchlosťou oveľa atraktívnejšie zvyšovanie výkonov a efektivity. Dreamliner mal pracovný názov 7E7 – E ako efficient, čiže účinný a výkonný. K tomu možno priradiť aj ekologický, pretože menšia hmotnosť, účinnejšie motory a aerodynamika znižujú emisie oxidu uhličitého o pätinu. A až o 60 percent sa zmenší plocha zasiahnutá hlukom pri štarte tohto lietadla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4DED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 054
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 230
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 662
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 623
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 376
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 015
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 489
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 444
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 425
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 16m
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 46m

Blogy SME

  1. Michal Šimečka: Buďme úprimní. Nikto nečakal, že EÚ v krízovom roku takto zaberie
  2. Pavel Macko: Potrebujeme protimafiánsky balíček!
  3. Martina Hilbertová: Z vodární ďalej odtekajú peniaze, hoci si riaditeľ zaplatil až troch poradcov
  4. Martin Ondráš: Zvýšenie cien za prenájom pôdy, alebo skutočne sa nedalo aj inak?
  5. Jakub Šimek: Prísny otec financií Eduard Heger
  6. Inštitút zamestnanosti: Ako narástla nezamestnanosť?
  7. Jakub Šimek: Tatranský tiger 3.0
  8. Martin Ondráš: Je tu ešte niečo vôbec naše, Slovenské?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 835
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 128
  3. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 270
  4. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 3 896
  5. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  6. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch 3 756
  7. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 3 212
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 171
  1. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  2. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  6. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
Skryť Zatvoriť reklamu