Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Dreamliner sníva na zemi

Čo vyriešili technologicky a konštrukčne, nevyšlo organizačne. Meškajú subdodávatelia. A Boeing musí riešiť kompenzácie

Linka poľských aerolínií z Varšavy do Pekingu sa dobre predávala, po dvoch mesiacoch ju však zatvorili. Prerábala. Gniavili ju horibilné ceny paliva. Dopravca čakal na Dreamliner, lietadlo snov, superúsporný Boeing B-787. Keďže však výroba mešká, bude o dva roky neskôr.

Bowlingová guľa na testovanom hliníkovom krídle vyrobila riadny lavór. Keď však padla taká istá guľa na krídlo z uhlíkových vlákien, odrazila sa ako puk od mantinelu. Demonštračné video na prezentačných akciách malo ukázať, že súčasné kompozity sú už dostatočne pevné i pružné aj na namáhané časti lietadla, dokonca pevnejšie než tradičné materiály. Dave Kell z marketingového tímu spoločnosti Boeing Commercial Airplanes kompozity ako konštrukčný prvok označuje za revolúciu v letectve. Kým na medzikontinentálnom Boeingu 777 majú dvanásťpercentný hmotnostný podiel, na medzikontinentálnej novinke B-787 je to už polovica – vyše 55 ton v hmotnosti lietadla.

SkryťVypnúť reklamu

KOMPOZITNÉ ÚSPORY. Pretože kompozity sú navyše ešte ľahšie než hliník, v porovnaní s európskym veľkostným konkurentom A330-200, ktorý sa viac drží klasických konštrukčných materiálov, B-787 váži o 15 až 20 ton menej. Spolu s novým dizajnom krídla, ktorý podstatne zvyšuje jeho aerodynamiku, a novými motormi s vysokým obtokovým pomerom to prispieva až k dvadsaťpercentnému zníženiu spotreby paliva. Nové technológie síce zvyšujú cenu (podľa verzie a vybavenia lietadlo stojí od 146 do 200 miliónov dolárov), ale prevádzkovateľ úsporami paliva, výrazne jednoduchšou a menej náročnou údržbou i ošetrovaním kompozitných častí dokáže znížiť prevádzkové náklady na sedadlo o desať percent. Začiatkom tohto tisícročia Boeing hovoril o troch alternatívach ďalšieho smerovania konštrukcie lietadiel. Dopravcom bolo však v porovnaní s vyššou rýchlosťou oveľa atraktívnejšie zvyšovanie výkonov a efektivity. Dreamliner mal pracovný názov 7E7 – E ako efficient, čiže účinný a výkonný. K tomu možno priradiť aj ekologický, pretože menšia hmotnosť, účinnejšie motory a aerodynamika znižujú emisie oxidu uhličitého o pätinu. A až o 60 percent sa zmenší plocha zasiahnutá hlukom pri štarte tohto lietadla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4DED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 055
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 979
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 074
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 209
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 660
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 331
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 775
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 555
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 272
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 270
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.
Eseročky musia daňové priznania podať elektronicky, papierové tlačivá daniari už akceptovať nebudú. Živnostníkov online dane čakajú v lete.
Ilustračné foto.