Piatok, 21. február, 2020 | Meniny má Eleonóra

Dreamliner sníva na zemi

Čo vyriešili technologicky a konštrukčne, nevyšlo organizačne. Meškajú subdodávatelia. A Boeing musí riešiť kompenzácie

Linka poľských aerolínií z Varšavy do Pekingu sa dobre predávala, po dvoch mesiacoch ju však zatvorili. Prerábala. Gniavili ju horibilné ceny paliva. Dopravca čakal na Dreamliner, lietadlo snov, superúsporný Boeing B-787. Keďže však výroba mešká, bude o dva roky neskôr.

Bowlingová guľa na testovanom hliníkovom krídle vyrobila riadny lavór. Keď však padla taká istá guľa na krídlo z uhlíkových vlákien, odrazila sa ako puk od mantinelu. Demonštračné video na prezentačných akciách malo ukázať, že súčasné kompozity sú už dostatočne pevné i pružné aj na namáhané časti lietadla, dokonca pevnejšie než tradičné materiály. Dave Kell z marketingového tímu spoločnosti Boeing Commercial Airplanes kompozity ako konštrukčný prvok označuje za revolúciu v letectve. Kým na medzikontinentálnom Boeingu 777 majú dvanásťpercentný hmotnostný podiel, na medzikontinentálnej novinke B-787 je to už polovica – vyše 55 ton v hmotnosti lietadla.

Článok pokračuje pod video reklamou

KOMPOZITNÉ ÚSPORY. Pretože kompozity sú navyše ešte ľahšie než hliník, v porovnaní s európskym veľkostným konkurentom A330-200, ktorý sa viac drží klasických konštrukčných materiálov, B-787 váži o 15 až 20 ton menej. Spolu s novým dizajnom krídla, ktorý podstatne zvyšuje jeho aerodynamiku, a novými motormi s vysokým obtokovým pomerom to prispieva až k dvadsaťpercentnému zníženiu spotreby paliva. Nové technológie síce zvyšujú cenu (podľa verzie a vybavenia lietadlo stojí od 146 do 200 miliónov dolárov), ale prevádzkovateľ úsporami paliva, výrazne jednoduchšou a menej náročnou údržbou i ošetrovaním kompozitných častí dokáže znížiť prevádzkové náklady na sedadlo o desať percent. Začiatkom tohto tisícročia Boeing hovoril o troch alternatívach ďalšieho smerovania konštrukcie lietadiel. Dopravcom bolo však v porovnaní s vyššou rýchlosťou oveľa atraktívnejšie zvyšovanie výkonov a efektivity. Dreamliner mal pracovný názov 7E7 – E ako efficient, čiže účinný a výkonný. K tomu možno priradiť aj ekologický, pretože menšia hmotnosť, účinnejšie motory a aerodynamika znižujú emisie oxidu uhličitého o pätinu. A až o 60 percent sa zmenší plocha zasiahnutá hlukom pri štarte tohto lietadla.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4DED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  2. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  3. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  4. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  5. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  6. Naštartuj svoju budúcnosť na EkF TUKE
  7. Ktorá farba je tá tvoja?
  8. Maturuješ a hľadáš kam na vysokú?
  9. ... viac ako vzdelanie
  10. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  1. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 11 166
  2. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 8 543
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 8 421
  4. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 7 624
  5. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 6 261
  6. Darujte od srdca pre rozum 5 453
  7. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 5 280
  8. SME proti extrémizmu na školách 5 121
  9. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 4 847
  10. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 4 805

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Dva roky po: Vražda presiakla aj do nášho jazyka

Slová Brucho, volavka či paparazzovanie už nikdy nebudú znieť ako pred vraždou.

Ján a Martina.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dva roky po vražde rozplietame mafiánsky štát

Novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenicu zavraždili pred dvomi rokmi.

Podcast Dobré Ráno.
Marian Kočner