Búrky z čiernych oblakov, silný vietor, krúpy a prívalové dažde. Suchá a neznesiteľné mestské horúčavy. Snehové víchrice, nočné predstavenia bleskov. Realita, ktorú čoraz častejšie zažívame. Klimatológovia varujú, že bude ešte horšie. Výčiny počasia sú čoraz drahšie a to, čo nasleduje po narušení prírodnej rovnováhy, stojí ešte viac. Drahé je aj predchádzanie problémom. Horúčavy sa dajú zvládať len investíciami do tienenia a klimatizácie. Proti škodám sa človek musí vyzbrojiť poistením. Náročné sú vybavovačky, keď nastane mimoriadna udalosť, ešte vyššiu daň treba zaplatiť, keď počasie zmarí naplánovanú dovolenku. Prudké zmeny počasia neprajú poľnohospodárom ani konzumentom, ceny potravín rastú. Zmeny klímy pôsobia aj priamo na človeka, pohoda sa stráca, pracovné výkony klesajú. Inteligentný tvor však musí uvažovať, ako aj túto pliagu využiť vo svoj prospech.
Roman Petrjanoš, majiteľ prešovskej firmy Klimapo, nemal dovolenku v lete už päť rokov. Nedá sa, vtedy totiž nevie, kam skôr skočiť. A nielen on, za ostatné roky pribudli desiatky firiem, ktoré zarábajú na klimatických zmenách. Klimatizácie sa montujú do kancelárií, výrobných priestorov, ale čoraz viac už aj do bytov a rodinných domov. V autách už patria do štandardu aj v strednej triede.
VŠETCI CHCÚ ODRAZU CHLADIŤ. „Dopyt po klimatizáciách sa z roka na rok zvyšuje, v súkromnom i vo firemnom sektore medziročne zhruba o dvadsať percent,“ vraví, ale zároveň poznamenáva, že by si zákazníci nemuseli nechávať kúpu na poslednú chvíľu. Zaujímajú sa síce už aj v zime, ale až keď udrú horúčavy, zrazu si každý spomenie na cenovú ponuku založenú v zásuvke. „A očakáva montáž do týždňa,“ poznamenáva R. Petrjanoš. Ak si zákazník objedná klimatizáciu mimo sezóny, vyjde ho to síce približne toľko čo v lete, ale montáž môže očakávať takmer okamžite. V lete musí čakať tri aj štyri týždne.