Terminál bude za štátne
Takmer dva roky po zrušení privatizácie Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave je nad ďalším vývojom letiska jasno. Stalo sa tak po očakávanom odvolaní politického nominanta bývalej vlády a po nečakane rýchlom zosadení dvoch nominantov súčasnej koalície, ktorí nesplnili predstavy premiéra Roberta Fica. Rezort financií uvoľní tento rok dvesto miliónov korún, na budúci rok 1,6 miliardy a tristo miliónov na rok 2010 na prístavbu súčasného terminálu. Letisko z vlastných zdrojov a z úverov pridá ďalších osemsto miliónov korún. To by malo stačiť, aby vznikol moderný vybavovací objekt, ktorý poskytne namiesto súčasných 2,6 milióna priestor až pre 3,5 milióna cestujúcich ročne. Výstavba by sa mala začať koncom roka. Dovtedy treba ešte získať stavebné povolenie, pripraviť inžinierske siete a v druhej polovici septembra bude vyhlásený tender na dodávateľa stavby. Prístavba má byť hotová vo volebnom roku 2010 pred začiatkom sezóny dovolenkárskych letov. Potom asanujú súčasný terminál a na jeho mieste postavia úplne nový, ktorý bude podobou i funkciami tvoriť s prístavbou jeden celok. Tento komplex bude schopný vybaviť 4,5 až päť miliónov cestujúcich, čo by malo postačovať do roku 2020. K terminálu má byť privedená železnica. Ráta sa aj s výstavbou parkovísk, hotelov a administratívnych komplexov. Tie sa budú financovať zo súkromných zdrojov i modelov PPP. Premiérovou víziou je aj ponuka letiska na výstavbu opravárenskej základne a vybudovania medzikontinentálnej nákladnej dopravy. Cez leto majú byť oslovené významné zahraničné cargo spoločnosti s ponukou na investovanie do nákladného terminálu.(bl)
General Motors je na pokraji bankrotuDruhý najväčší energetický koncern v Európe vznikne fúziou Gaz de France a SuezuGenerálnym riaditeľom Microsoftu Slovakia je Peter ČerešníkViedenský súd poslal do väzenia deväť ľudí zainteresovaných na stratách banky Bawag
Banky
Aj veľa môže byť málo
Európania sa radujú, že im nehrozia krachy bánk. Také ako sa pred troma týždňami udial v Spojených štátoch amerických, keď zbankrotoval bankový ústav IndyMac. V USA je na zozname ohrozených bánk 90 až 150 z ich celkového počtu sedem a pol tisíca. Hypotekárne spoločnosti Fannie Mae a Freddie Mac, podporované americkou vládou, ktoré majú pomáhať Američanom splniť si sen o vlastnom dome, sa dostali do patu a hrozí im nútená správa. V situácii, ktorá vyvoláva úzkosť, musí federálna vláda zasiahnuť, ale nemusí pomôcť, keby z lámania chleba nič nebolo. Minister financií Henry Paulson odmieta špekulácie dokonca o možnom zoštátnení oboch ústavov. Dôvod? Štát si podľa hodnotenia expertov vzhľadom na svoje bremeno dlhu tento krok vôbec nemôže dovoliť. Niekoľko miliárd dolárov by malo udržať Fannie Mae a Freddie Mac v kondícii. Sami experti však nevedia, či to rozkolísaným obrom bude stačiť, keďže financovali viac ako polovicu amerických úverov na kúpu domov. Kto chce hasiť požiar, mal by mať dosť vody, povedal jeden z poradcov šéfa americkej centrálnej banky Bena Bernankeho.(ez)