Dva dni pred odchodom autobusu do Grécka jedna dovolenkárka zistila, že má neplatný pas. Nuž požičala si kamarátkin, presvedčená, že jej to dáko prejde. Keď to pri mori začula delegátka touroperátora, chytila sa za hlavu. Srbskí hraničiari sú ostrí kontrolóri a tú ženu čakala cesta domov. Nad autobusom, našťastie, len mávli rukou. V cestovných kanceláriách si už dávno zvykli na všetko možné.
Aj takí sú občas slovenskí dovolenkári. Pri takejto príhode sú banalitou aj tie najkurióznejšie otázky pri pulte v cestovnej kancelárii. Personál nesmie byť zaskočený ani otázkou, kam bude v hotelovej izbe svietiť predpoludňajšie slnko, koľko mlieka si má zobrať matka pre deti a či má nárok na zľavu dieťa na prístelke, aj keď nie je vlastné.
Nuž aj preto nájsť vhodného zamestnanca je podľa Oxany Belákovej, riaditeľky cestovnej kancelárie Osttour zo Žiliny, veľmi zložité. Tibor Bajaník, konateľ piešťanskej cestovnej kancelárie FIFO. Ťažké srdce má na odborné školy. Do konkurzu sa mu raz prihlásilo 117 záujemcov a on nevedel vybrať jedného, ktorý by spĺňal požiadavky. Jeho cestovka robí pre personál či pre tých, ktorí predávajú pobyty cez internet, osobitné tréningy – napríklad telefonickej komunikácie s klientom. Podnikať začal v roku 1990 ako absolvent Fakulty cestovného ruchu Vysokej školy ekonomiky služieb a cestovného ruchu v Banskej Bystrici po praxi v piešťanských kúpeľoch a hotelierstve v Tatrách. Ona, inžinierka ekonómka, o necelý rok neskôr. S elánom, skúsenosťou sprievodkyne, ktorú robila ešte ako stredoškoláčka, a letnou praxou delegátky touroperátora v zahraničí.