Aktívny obchodník 2. časť
Daniel Rušar je obchodník a prozaik. Pre Profit píše glosované postrehy. Tentoraz mikropoviedka: Ako sa pripraviť na stretnutie.
Zízaš na čistý hárok. Pripravuješ sa. Zahryzneš do jablka. „Na koláče nazbieraj mäkšie, na jedenie prines zrelé, na sušenie neprekážajú aj červivé,“ kedysi ti ozrejmila starká pod jabloňou. „Podľa toho, čo chceš.“ Cieľ! Žuješ ovocie, listuješ obchodným manuálom. Cieľom stretnutia môže byť: a) informovať, b) presvedčiť. Koľko zarobím? Snívaš. c) získať informácie. Zaškrtneš d) budovať dôveru. Poznač si to na papier. Spomenieš si na klientov. Hlas z telefónu. Ten prízvuk! Má českú mamu. Rozmýšľaj o spoločnej téme. Nesúťaž. Nebuď zlý.
Máš hotové body k osnove. Nachystáš si firemné materiály, perá s logom tiež. Pozrieš sa na stránku firmy. Na monitore bliká: „Pracuje sa.“ To isté ti vravia v autoservise, keď sa opýtaš na opravu svojho auta. „Pôjdem vlakom,“ upokojíš sa. Musíš. Pretože skúsená kolegyňa nemôže isť s tebou. Škoda, toľko by si sa naučil. Aj šéf má práve v tú hodinu zubára. „To zvládneš,“ povedal ti dnes, prv ako odišiel na tenis. „Pamätaj, že najdôležitejším človekom v komunikácii s druhým si ty sám.“ Mal ruky na tvojich pleciach. „Ver mi.“ Jeho protihráčom je tvoj bývalý šéf, ktorý tvrdil, že klient je viac ako ty. Stavíš na súčasného. „Zajtra poreferujem.“