Svoju spoluúčasť si môžete následne vymáhať od poisťovne vinníka nehody
Po slovenských cestách jazdí vyše dvoch miliónov áut. Väčšiu či menšiu dopravnú nehodu zažije časom väčšina vodičov. Ako sa zachovať a čo robiť v prípade nehody, ak nechcete mať opletačky s poisťovňou? Čo, komu a kedy nahlásiť a aké doklady predložiť, aby ste peniaze z poistenia dostali včas?
Ročne sa na Slovensku stane viac ako 60-tisíc dopravných nehôd. Pri malých škodách nie je asistencia polície nutná, k väčšine dopravných nehôd ju však zavolať treba. Kedy to vyžadujú poisťovne? „Určite v prípade spôsobenia škody na zdraví – vtedy je potrebné najprv poskytnúť prvú pomoc zraneným, zavolať rýchlu záchrannú službu a políciu. Odporúčame zavolať príslušníkov dopravnej polície aj k takej dopravnej nehode, kde je spôsobená už na prvý pohľad škoda veľkého rozsahu (v zmysle zákona škoda vyššia ako desaťnásobok minimálne mzdy, zhruba 80-tisíc korún – pozn. Profit). A aj v tých prípadoch, keď sa účastníci nehody nevedia dohodnúť na zavinení,“ vysvetľuje hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Lucia Muthová. Súčasne je potrebné privolať dopravnú políciu aj k tým dopravným nehodám, pri ktorých došlo k poškodeniu verejných zariadení, napríklad dopravných značiek, zvodidiel, prípadne ak na cestu vytiekol olej. „Privolanie polície a určenie vinníka nehody podstatne zrýchli proces vybavenia poistnej udalosti,“ podotýka Lenka Havlová, manažérka komunikácie Českej poisťovne Slovensko.
Malá škoda, jasný vinník. Ak sa účastníci dohodnú na mieste a rozhodnú sa dopravnú políciu nevolať, poisťovne odporúčajú spísať so všetkými účastníkmi takzvanú správu o nehode, kde sa uvedú všetky informácie potrebné pre úspešné vyriešenie škodovej udalosti prostredníctvom poisťovní. „Správu o nehode dostávajú naši klienti spolu s podkladmi k poisteniu, je prepisovateľná a v štyroch jazykových mutáciách, takže ani v prípade kolízie so zahraničným účastníkom nevznikne problém pri spisovaní potrebných údajov,“ dodáva L. Muthová. Správa súčasne obsahuje aj informáciu o zavinení a podpis vodiča, čím poskytuje dostatok informácií priamo z miesta nehody a môže tak nahradiť správu polície.