Obchodníci mávajú na jednom mieste krátky život, no výnimky potvrdzujú pravidlo
Rutina? Na to zabudnite. Zsolt Szabó, obchodný manažér značiek Laufen a Roca pre Česko, Slovensko a Maďarsko, má každý deň iný. Z pracovného týždňa trávi deň na Slovensku a po dva dni v Česku a v Maďarsku. Hovorí, že obchodníkom sa človek nerodí, ale rozhodujú vrodené vlastnosti – komunikatívnosť, empatia i schopnosť počúvať.
Predávať. A predať. Zásada väčšiny obchodníkov, ktorí za cieľ považujú dať klientovi to, čo chce. Navyše, za ich podmienok. Iný názor má Zsolt Szabó, obchodný manažér spoločnosti Laufen SK v troch stredoeurópskych krajinách. Je presvedčený, že v jeho biznise to celkom neplatí: „Obchod je o vzťahoch. Dlhodobých.“ Kúpeľňa predsa nie je miestnosť, ku ktorej si vypestujete krátkodobý vzťah, ale kde zaručene strávite časť každého dňa. Preto Z. Szabó uplatňuje zásady, ako načúvať a následne riešiť požiadavky klienta.
DEŇ ZA DŇOM. Pracovný čas obchodníka je flexibilný. V prípade Z. Szabóa sa deň začína i končí na Slovensku, doma s rodinou, najmä malým synom. Celý denný program si potom vyhradzuje pre zákazníkov a spolupracovníkov. Stáva sa, že ak treba, ukroja si z jeho času aj po večeroch. Napriek tomu si prácu užíva. „Rád komunikujem s ľuďmi, načúvam im a potom sa snažím poradiť alebo riešiť ich požiadavky a problémy.“ Viac načúva ako rozpráva. Dôveru v ľuďoch vzbudzoval odmalička, keď sa mu známi zdôverovali so svojimi radosťami, ale i starosťami. A získať si dôveru je to najdôležitejšie aj v obchodnom vzťahu. „Moja práca dnes nie je o tom, či predať alebo nepredať. Technické informácie sa dajú naučiť, vybudovať vzťah so zákazníkom je dlhodobejší proces,“ zdôrazňuje Z. Szabó.