Umenie nižšej spotreby
Hoci ceny ropy už klesli pod 115 dolárov za barel, aerolínie sa vyjadrujú veľmi opatrne. Aj taká bohatá spoločnosť ako Emirates z Dubaja vyhlásila, že kým ropa neklesne na 105 dolárov, nové linky otvárať nebude. Hoci sa urýchlene vyraďujú staršie lietadlá s vyššou spotrebou paliva či lietadlá s priveľkou kapacitou, na radikálnejšie zmeny flotily, tak ako Niki Lauda objednávkou takmer o polovicu menších lietadiel, mnohí nemajú. Cena paliva sa však stala trvalou výzvou objavovať možnosti, ako znižovať spotrebu aj po litroch a kurióznymi spôsobmi. Hoci A380 vzlieta pri celkovej hmotnosti 560 ton, spoločnosti Emirates sa vyplatí superjumbo odľahčiť aj o jedinú tonu. Na palube rušia všetky časopisy a brožúry pre cestujúcich, ktoré na hlavu vážia aj dve kilá. Namiesto papiera dostanú cestujúci všetko v elektronickej podobe na displeji zábavného systému v každom sedadle.
Spotreba lietadla je v porovnaní s automobilom oveľa citlivejšia na hmotnosť i rýchlosť. Stačí napríklad na medzikontinentálnom A330 znížiť priemernú rýchlosť o šestnásť kilometrov za hodinu a taká veľká spoločnosť ako americká Northwest ušetrí milióny ročne. To predĺži let napríklad na trati Paríž – Minneapolis zhruba o osem minút, spotreba však klesne o pol tony. Brussels Airlines začali lietať za hodinu o desať minút pomalšie, na linkách do krajín Európskej únie to predstavuje dve minúty, usporia však ročne 1,1 milióna eur. Malým znížením rýchlosti šetria palivo aj SkyEurope Airlines. Európska komisia zasa namiesto bežného pristávania v niekoľkých fázach, pri ktorých sa mení rýchlosť a rastie spotreba, žiada čo najviac využívať metódu úsporného súvislého pristávania. Navrhuje na krátke linky návrat turbovrtuľových lietadiel s menšou spotrebou než prúdové. Niektoré aerolínie skúšajú rolovať na štart iba s polovičným počtom naštartovaných motorov.
Šetrenie je pre aerolínie jedinou možnosťou, ako udržať čo najnižšie ceny leteniek a s nimi aj konkurencieschopnosť, najmä voči nízkotarifným dopravcom. Pri znižovaní nákladov je dobré doslova každé ušetrené euro. Úspora paliva nastúpila potom, čo mnohé aerolínie prikročili k redukcii servisu pre cestujúcich. Platí sa za jedlo i občerstvenie.