Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

100 rokov čiernej legendy

Ford Model T si za storočnicu existencie zapísal niekoľko svetových prvenstiev

HENRY FORD Chcem vyrábať auto pre masy. Má byť rodinné, kvalitné, ale nie drahé. Aby si ho mohol dovoliť každý.

Model T od Fordu sa stal dizajnérskou ikonou. Jeho tvar dlho reprezentoval obrazy, ktoré sa v mysliach ľudí objavili potom, keď počuli slovo auto. Aj preto dosiaľ automobiloví dizajnéri vytvárajú jeho „aktuálne“ podoby – ako by vyzeralo legendárne auto, keby sa začalo vyrábať dnes. A pre legendárny tvar ho do svojej výstavnej skrine zaradilo aj prestížne londýnske Múzeum dizajnu. Bolo to začiatkom tohto roka a stalo sa tak, pretože Model T oslavuje sto rokov. Teraz na jeseň. Predávať sa začal v októbri 1908.

SkryťVypnúť reklamu

Dnešné modely áut sa vyrábajú priemerne tri až päť rokov. Rovnaké je aj obdobie, počas ktorého sa na trhu predávajú. Keď na konci septembra 1908 v Detroite vyrobil Ford Model T, nikto vtedy asi netušil, že toto auto sa bude vyrábať takmer dvadsať rokov, stane sa prvým vozidlom vyrábaným na montážnej linke a jedným z najpredávanejších automobilov na svete.

Model T vyrábala dovtedy málo známa detroitská firma Ford Motor Company, ktorú založil v roku 1903 Henry Ford. Tento farmársky syn v tom období už nebol vo svete automobilov nováčikom. Ako inžinier vo firme Thomasa Edisona sa podieľal na výskume a výrobe prvých automobilov. Mal za sebou aj dve založené spoločnosti na výrobu áut – Detroit Automobile Company, ktorá rýchlo skrachovala, a Henry Ford Company, z ktorej odišiel po nezhodách s investormi. „Chcem vyrábať auto pre masy. Má byť rodinné, kvalitné, ale nie drahé. Aby si ho mohol dovoliť každý,“ vyhlásil H. Ford. Jeho spoločníci trvali na tom, že auto je luxus a orientovali sa na výrobu drahých modelov, neskôr známych Cadillacov.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4DHX na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4DHX na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 513
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 906
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 376
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 085
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 810
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 477
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 538
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 270
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 011
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

SACR lákala zahraničných turistov na Slovensko.
Letecký pohľad na Bratislavu.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Štefan Holý.
EKONÓMIA ĽUDSKOU REČOU

Fiktívne faktúry, predaj bez bločku, karusely. Ako sa podvádza s DPH?

DPH prinesie do štátnej kasy viac ako 6 miliárd eur.

Ilustračné foto.