O úspechu čerpacej stanice rozhoduje to, ako dlho sa v nej zdržíte
Červeno-modré Esso mení tričko. Sen amerického ropného gigantu Exxon Mobil sa v strednej Európe rozplynul. Vlna drahých palív ich vytlačila zo stredoeurópskych trhov, pretože pre nich prestali byť zaujímavé. Po predávaných čerpacích staniciach skočil taliansky koncern Eni so svojou značkou Agip. V strednej Európe vidí svoj kľúčový trh.
Dôvod, prečo najväčšia ropná spoločnosť na svete Exxon Mobil odchádza zo slovenského trhu, je čisto matematický. Hoci zámorská rafinéria doma boduje v raste ziskov, nepodarilo sa jej rekordné ceny ropy premietnuť do oveľa dôležitejšej roviny – na spotrebiteľa. Benzín totiž nie je ropa. Kým ceny benzínu v Spojených štátoch vzrástli medziročne o tretinu, rast cien čierneho zlata prekonal hranicu sedemdesiatich percent. Podnik, ktorý viac vyrobí, tak aj viac stratí. Exxon na predaji benzínu prerobil vyše miliardy dolárov.
Cena známa neznáma. Riešiť stratový biznis cez Atlantik je viac ako nelukratívne. Čerpacie stanice totiž tvorili len malú časť celkového zisku spoločnosti. Preto ešte koncom minulého roka predal slovenské Esso v spoločnom balíku s pobočkami v Česku a Maďarsku Talianom.