Pri africkom umení – maskách a soškách – je cenové rozpätie asi najväčšie v celej umeleckej sfére
Ivan Melicherčík: To najcennejšie už Afriku opustilo.Skončilo v múzeách a v súkromných zbierkach
V roku 2006 sa na aukcii parížskeho domu Drouot z kolekcie Pierra a Clauda Véritéovcov vydražila maska kmeňa Fang za rekordných päť miliónov eur. Na prvý pohľad sa neodlišovala od iných diel z čierneho kontinentu predávaných za tisícky. Cenu masky z Gabonu vytiahol do výšok fakt, že sa s ňou kedysi ocitol na fotografii zo svojej pracovne Pablo Picasso a výtvarní kritici v nej našli možnú inšpiráciu pre jeho obraz Hlava ženy.
Celé africké kmeňové umenie sa po odklepnutí tejto sumy dostalo na inú pozíciu. Aukčné domy sa predháňajú v záujme a dražobné kladivko klopká pri cenách o jednu až dve nuly vyššie ako pred piatimi rokmi. Tento boom podporil výpredaj vzácnej pozostalosti zberateľa, ktorého kolekcia vznikala od tridsiatych rokov minulého storočia. V tom čase totiž ešte neexistovalo takzvané letiskové umenie a pásová výroba kópií starých masiek a sôch z čierneho kontinentu. Všetko to boli zaručené originály.
Zikmund a Hanzelka. Aj v našich končinách žije niekoľko zberateľov, ktorých tajomné a magické artefakty z Afriky očarili. Pred niekoľkými rokmi venoval zberateľ Reiner Kreissl Českej republike svoju unikátnu zbierku afrického umenia, ktorá obsahoval päťsto kusov diel. Vysoko cenenými súkromnými zbierkami tohto druhu sa môžu pochváliť českí výtvarníci Jiří Anderle a Roland Hutter. Na Slovensku vlastní ojedinelú zbierku autor nedávno vydanej knihy Africké umenie Ivan Melicherčík, ktorého si čierny kontinent získal už v detstve.