Film: Karamazovi
Lákať ľudí do kina na divadelnú hru môže byť zradné. Filmové plátno a dosky pódia evokujú úplne iné očakávania a podľa nich sa diváci rozhodujú pri výbere večernej zábavy. Kombinácia divadla a filmu preto môže fungovať len vtedy, ak sa na ňu podujme niekto, kto má cit pre obe sféry. To je prípad snímky Karamazovi českého režiséra Petra Zelenku. Na prvý pohľad ide o sfilmovanie hry Dejvického divadla na motívy románu F. M. Dostojevského. Skupina hercov je na zájazde v Poľsku, kde sa má súbor zúčastniť alternatívneho festivalu v priestoroch starej huty. Skúška hry v predvečer vystúpenia sa stáva skutočným predstavením, v ktorom sa dianie na pódiu mieša s problémami zákulisia a do víru vťahuje aj náhodne prítomných robotníkov továrne. Je to práve toto majstrovsky dirigované prelínanie rôznych svetov, ktoré robí zo Zelenkovho filmu unikátne dielo. Fiktívny príbeh umeleckého námetu prebleskuje v ľudských konfliktoch členov divadelného súboru, aby nakoniec dramaticky splynul s osobnou tragédiou jedného z prítomných divákov. Intenzitu filmu Karamazovi posilňujú excelentné výkony hercov. Expresívnosť divadelného prejavu, ktorú napríklad v prípade Ivana Trojana filmové publikum zrejme nepozná, je ďalším momentom prispievajúcim k jedinečnosti snímky. Vzhľadom na nesporné umelecké kvality vybrala česká filmová akadémia Zelenkových Karamazovcov za národného kandidáta na Oscara. Tento film si to určite zaslúži.(pg)
Do kín prichádza filmová verzia počítačovej hry Max Payne s Markom Wahlbergom Piateho novembra vystúpi v hale na Pasienkoch rocková legenda Jethro Tull Prešovské Divadlo J. Záborského naštudovalo populárnu operetu Utekajte, slečna Nituš!
Filmové peripetie
Ako sa robí film (11)
Obdobie prípravy hraného filmu Výstrel (príbeh detského špióna) si „krátim“ nakrúcaním filmu v rámci cyklu dokumentov o slovenských osobnostiach Gen.sk. Prijal som ponuku na nakrútenie profilu o mojom priateľovi Štefanovi Kleinovi. Oficiálne je vedúcim Ateliéru transport dizajnu na VŠVU, ktorý pod jeho vedením vychoval pre svet mnohých úspešných slovenských dizajnérov. Neoficiálne sa venuje lietaniu. Okrem toho, že vlastní niekoľko lietadiel, pracuje na vývoji Aeoromobilu II, čo je lietajúce auto. Cyklus Gen sa v Česku realizoval v deväťdesiatych rokoch minulého storočia za veľkého diváckeho záujmu. Slováci začali vytvárať vlastný „archív“ osobností o desaťročie neskôr za, bohužiaľ, malého diváckeho záujmu. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia som vo svojom produkčnom a kreatívnom štúdiu realizoval projekt televíznych dokumentárnych filmov Tucet, často porovnávaný s českým Genom. Hoci Tucet nikdy nemal ambície mapovať osobnosti, ale súčasníkov, pre výber ktorých (niekedy) stačilo, aby v danom roku boli aspoň „päť minút slávni“. Tucet vysielala TV Markíza za veľkého diváckeho záujmu. Časy a televízni diváci sa menia. Treba aspoň pochváliť, že verejnoprávna televízia prichádza s cyklom Gen.sk síce neskoro, ale predsa.