Niekomu práca priameho predajcu či distribútora marketingovej siete vyhovuje, inému nie
Džob priameho predajcu môže byť veľmi lákavý. V prvom momente. Potenciálnym záujemcom sa ponúka vysoká finančná odmena, nezávislosť, krásny život, dosiahnutie dosiaľ neuskutočniteľných túžob, elitárstvo, sebarealizácia. I napriek tomu je percento ľudí, ktorí úspešní sú, veľmi malé. Nielen preto, že ide o náročnú prácu. Ako vyzerá „americký sen“ po slovensky?
Prirodzené túžby a sny človeka si nájdu cestičky realizácie a sú ľudia, ktorí na nich dokážu zarobiť. Presvedčiť sa o tom mohli Američania v roku 1929 pri prohibícii, teda zákaze predaja alkoholu. Prestal sa v USA piť alkohol? Nie. Ale začal sa predávať „podpultovo“, vzklíčila mafia a Al Capone. Komplici, ktorí predávali alkohol na mieste, si vytvárali distribučné siete. A ako vedľajší produkt legislatívneho omylu bol „objavený“ i zaujímavý spôsob predaja: priamy, doslova podomový. Vznikli predajné siete: z ľudí. Ušetrilo sa na distribúcii, skladoch i marketingu. Tieto medzičlánky v prípade niektorých firiem zhltnú až šesťdesiat percent nákladov. Pre producentov začal byť biznis výhodný a po niekoľkých desaťročiach sa dostal i na Slovensko. Ako to vyzerá?
Spôsob priameho predaja a multilevel (alebo sieťového) marketingu predstavujú akési dopravné prostriedky, ktorými sa hmotný či nehmotný produkt dostane cez „lejdy“, reprezentanta či finančného poradcu priamo do rúk zákazníka. Na slovenskom trhu využíva takúto „dopravu“ množstvo spoločností, ktoré sú členmi Združenia priameho predaja či Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.