Niektorí klienti rušia alebo presúvajú tréningové aktivity
Aj osvietenejšie firmy momentálne s investíciami do vzdelávania vyčkávajú. Aký vplyv to má na brandžu tréningových agentúr a ktorí firemní vzdelávatelia hluché obdobie prežijú?
Boris Kapucian: Práve teraz potrebujú manažéri stratégiu, ako viesť a motivovať ľudí, aby neprepadali pesimizmu z recesie, čo by malo vplyv na znižovanie výkonov.
Dalibor Jakuš: Pravdepodobne sa zvýši podiel interných školení realizovaných zamestnancami, ktorí budú mať viac času na ich prípravu.
Oprodukty tréningových spoločností klesá záujem na Slovensku i v Česku. O to viac rastie ich snaha prežiť a udržať sa na trhu. S najväčšou pravdepodobnosťou ustoja hluché obdobie prvého kvartálu tí hráči spomedzi vzdelávateľov, ktorí budú schopní okrem outdoorových a zábavných podujatí ponúknuť klientom aj indoorové a „on the job“ programy. Ekonomická recesia poznamenáva „tréningovky“ tak ako každú inú firmu minimálne v tom, že ich núti revidovať procesy, hľadať najvyššiu efektivitu a strážiť každú nákladovú položku. Keďže toto robia aj ich klienti, tréningové spoločnosti čelia úlohe presnejšie zacieľovať produkty, šiť a občas aj prešívať ich podľa miery firemných potrieb.
programy NA SLOVENSKU. Robert Masarovič, obchodný riaditeľ a partner spoločnosti Inventio Consulting, vraví, že na Slovensku prevažuje záujem o oblasť tréningov mäkkých zručností, teambuildingov a tréningov obchodu najmä pre vyšší a stredný manažment. V Česku sú zasa na vzostupe programy zamerané na zvyšovanie produktivity a tréningy s dlhodobejším efektom, ako sú efektivita riadenia či produktivita výrobných procesov. Dopyt po produktoch Inventia Consultingu sa znížil v jeseni na slovenskom trhu zhruba o sedemdesiat percent a v Česku o dvadsať percent. R. Masarovič je však presvedčený, že pokles investícií do vzdelávania a tréningových kurzov je prvoplánová a jednoduchá nákladová úspora. „Väčšina firiem orezaním nákladov do vzdelávania ľudí, marketingu, podpory predaja, inovácií a kontinuálneho zlepšovania si myslí, že získa finančné zdroje. To je však krátkodobé riešenie. Na niekoľko týždňov alebo mesiacov si síce firmy pomôžu, strednodobo a dlhodobo je to cesta do záhuby, pretože klesá ich konkurencieschopnosť na hyperkonkurenčných trhoch,“ tvrdí poradca.