V Bruseli bolo v to ráno veselo. Že sa český výtvarník David Černý vymkne zo šľapají tradičného bruselského nástenkárstva, čakal každý, kto aspoň trochu tušil o jeho tvorbe (alebo vedel, že premaľovanie sovietskeho tanku v Prahe v roku 1991 na ružovo má na svedomí práve on). Odhalené výtvarné dielo Entropa odhalilo politicky korektnú Európu až priveľmi úprimne, aby z toho nebol „poprask“.
Bola to moja prvá tlačová konferencia v Bruseli, na ktorej sa ozval potlesk, spomína spravodajca ČTK Michal Půr na deň, keď sa oficiálne spustil život inštalovanej Entropy v sále Rady Európskej únie. Sem počas svojho úradovania zavesí svoj umelecký príspevok každá z predsedajúcich krajín. „Väčšinou ide o úplne studené inštalácie bez hlbšieho významu,“ dopĺňa M. Půr.
Nie však tentoraz. Entropa je vysoká šesť poschodí a štáty Európskej únie sú na nej stelesnené predsudkom, stereotypom či „pamäťovým resentimentom“, ktorý o nej majú zažité ostatné krajiny. Litovskí chlapci na východných hraniciach cikajú na Rusko, nad Rakúskom sa parí z veží jadrových elektrární a Slovensko je obalené v maďarskej saláme.