Dilema: znižovať ceny či radšej pridávať nové a kvalitné služby?
Zimných dovolenkárov býva menej než letných, preto ešte väčšie straty hrozia najmä v júli a auguste
Neodôvodnené zvyšovanie cien pri prechode na euro sa stalo aj podľa zákona zločinom s tvrdým trestom. Trestať zatiaľ niet čo. Prišlo však zvyšovanie, na ktoré nik nepomyslel. Silné slovenské euro v kombinácii so slabnúcimi menami susedov tak predražili dovolenky na Slovensku, že Čech, Maďar a Poliak ďakuje a zostáva doma. Alebo hľadá iné možnosti.
Ingrid Soratová, zástupkyňa Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) v Berlíne, hlási, že vstup Slovenska do eurozóny zvýšil dôveru krajiny a vyvolal nový záujem Nem- cov o dovolenku na Slovensku. Soňa Jelínková, ktorá zastupuje SACR v Maďarsku, hovorí o úplnom opaku. Forint k euru už od jesene prepadol o 23 percent a aj maďarská stredná vrstva, ktorá roky rada chodila na Slovensko na lyžovačku, má do vrecka hlbšie. Česi korunu, mäkšiu už o pätinu, musia v rukách viac ráz otočiť a poľský zlotý padol už o 33 percent.
PRÍKLAD Z BRUNTÁLU. Cestovná kancelária Atis z Bruntálu vysiela na Slovensko ročne takmer desaťtisíc českých dovolenkárov. Zväčša rodiny s priemernými príjmami aj nárokmi na ubytovanie, relatívne ľudové ceny za stravu i ďalšie služby. Táto skupina je v každej krajine veľmi citlivá na cenové turbulencie a pri rodinnej inventúre reviduje výdavky na turistiku. Obchodný a projektový riaditeľ Atisu Petr Krč to zaregistroval hneď. Za prvých dva a pol mesiaca predaj z katalógu na rok 2009 klesol v porovnaní s vlaňajškom o štyridsať percent. Slovensko sa kvôli vyšším cenám stáva pre priemerného Čecha čoraz menej atraktívne.